خرید درمانی، واقعا یک نوع تراپی است؟

به گزارش مجله ستاره، اگر تا به حال در هنگام احساس ناراحتی یا استرس خرید نموده اید، احتمالاً متوجه تغییر مود و بهتر شدن خلق و خویتان شده اید، که این عوض شدن سریع روحیه، می تواند ناشی از قدم زدن در یک مرکز خرید و یا حتی نگاه کردن به ویترین مغازه ها باشد!

خرید درمانی، واقعا یک نوع تراپی است؟

به نظر می رسد خرید های برنامه ریزی نشده به تسکین روحیه بد یاری بیشتری می نمایند.

به گزارش خبرنگاران به نقل از healthline، مطالعه ای در سال 2013 نشان داد که خرید درمانی روشی مؤثر برای تغییر خلق و خوی ضعیف است. جالب است که این نوع روش درمانی برای افرادی که خشمگین و یا از موضوعی عصبانی بودند، تاثیرگذار نبود، بلکه برای حالات غمگین فرد مورد نظر، می توان این تغییر خلق و خو با خرید کردن را انتظار داشت.

کارشناسان معتقدند سیستم پاداش دوپامین هنگام خرید فعال می گردد. به این صورتکه حس خوشایندی که بعد از خرید به سراغ ما می آید، نتیجه ترشح هورمون دوپامین است. حتی طبق بعضی از آزمایشات هورمون سروتونین که در واقع به محرک شادی معروف است نیز، هنگام خرید کردن و یا قدم زدن در فروشگاه ها در بدن ما ترشح می گردد.

با در نظر گرفتن نکات زیر می توانید از این روش درمانی به خوبی برای تقویت روحیه خود بهره ببرید:

1. به بودجه خود پایبند باشید!

برای جلوگیری از افراطی خرید کردن، هزینه های خود را بودجه بندی کنید. هر ماه مقداری پول برای این نوع درمان کنار بگذارید و سعی کنید بیشتر از مبلغ تعیین شده خرید نکنید.

2. چیز هایی را که واقعاً احتیاج دارید، خریداری کنید!

اگر می دانید خرید باعث می گردد احساس بهتری داشته باشید، حتما این کار را انجام دهید. اما چیز های اضافه نخرید تا حس پشیمانی بعد از خرید سراغتان نیاید!

3. اول ویترین را ببین!

دفعه بعد که می خواهید احساس غم و اندوه یا استرس را از خود دور کنید، قبل از خرید هر چیزی، کمی ویترین را نگاه کنید! چرا که دکور مجذوب کننده ویترین مغازه هم ممکن است تاثیر مشابه خرید کردن را داشته باشد.

برای تقویت خلق و خو، به یک مرکز خرید در فضای باز بروید، تا هم از اکسیژن موجود در فضا بهره ببرید و هم بیشتر قدم بزنید. پیاده روی که حین خرید هم انجام می دهید، می تواند محرک هورمون شادی بخش در بدن گردد.

4. ابتدا به خرید خود فکر کنید!

اگر زمانی که احساس ناراحتی می کنید و به فروشگاه می روید. بهتر است یک فهرست خرید داشته باشید تا کالا هایی که به آن ها احتیاج ندارید را تهیه نکنید.

برای نگرانی های جدی یاری بگیرید!

شاید در خصوص آغاز یک کار تازه استرس دارید، بنابراین یک لباس تازه برای خود می خرید. یا شاید ارائه پروژه تحقیقاتی خاتمه ترم شما آنطور که انتظار داشتید پیش نرفت، بنابراین خودتان را به یک شام خوب در رستوران دعوت کنید تا حس و حالتان بهتر گردد.

اما اگر می خواهید پس از دعوا با شریک زندگی خود به خرید بروید (که به نظر می رسد اغلب اتفاق می افتد) یا هر زمان که در طول روز کاری خود دچار اضطراب می شوید، فروشگاه های آنلاین را چک کنید، شاید بهتر است برای این گونه مسائل جدی تر به یک مشاور یا درمانگر مراجعه کنید. خرید درمانی برای استرس های ساده و ناراحتی های کوچک جواب می دهد و برای مسائل حاد فقط باید با متخصص صحبت کرد.

روش های درمانی مثل خرید کردن به شما یاری می نماید تا از شرایط سخت عبور کنید. اما آن ها تسکین پایداری از نگرانی های مربوط به سلامت روان ارائه نمی نمایند. برای تسکین واقعی پریشانی، باید علل آن را شناسایی و آن را درمان کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 22 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1402 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2234

به "خرید درمانی، واقعا یک نوع تراپی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید درمانی، واقعا یک نوع تراپی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید