بیوگرافی کوکو شنل و حقایقی جالب درباره این طراح افسانه ای مد

به گزارش مجله ستاره، کوکو شنل طراح افسانه ای مد و فشن یکی از مهم ترین چهره ها در عرصه طراحی مد و لباس است. شنل که طراحی هایش به هیچ زمان و دوره ای محدود نمی شوند و همیشه پرطرفدار و محبوب هستند، به خاطر عطرها، کت و شلوارهای زنانه و پیراهن های سیاه کوتاهش شهرت بسیاری پیدا کرد. با ما در مجله خبرنگاران همراه باشید تا بر زندگی این طراح افسانه ای مد و فشن مروری داشته باشیم.

بیوگرافی کوکو شنل و حقایقی جالب درباره این طراح افسانه ای مد

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

سال های اولیه زندگی و شروع کار کوکو شنل

گابریل بونور کوکو شنل (Gabrielle Bonheur Coco Chanel) در 19 آگوست 1883 در سامور فرانسه به دنیا آمد و در دوازده سالگی پس ازمرگ مادرش به پرورشگاه فرستاده شد. در پرورشگاه کوکو توسط راهبه ها پرورش داده شد و آن ها به او خیاطی را به خوبی یاد دادند، هنری که به شغل پردرآمد و شهرت آفرین کوکو شنل تبدیل شد.

اما نام مستعار کوکو شنل یادگار روزهای خوانندگی اوست. شنل در سن هجده سالگی پس از این که از پرورشگاه بیرون آمد در یک خیاط خانه مشغول به کار شد، پس از آن در کلوپ های ویشی و مولن به خوانندگی پرداخت و در آنجا با نام مستعار کوکو نامیده شد. برخی می گویند که این نام را به دلیل یکی از آهنگ هایی که کوکو می خواند برایش انتخاب کردند؛ اما خود شنل در مصاحبه ای گفته است که نام کوکو مخفف کلمه (cocotte) است که در زبان فرانسه به معنای زن بدکاره یا معشوقه است.

شروع امپراطوری مد شنل

شنل در بیست سالگی با اتین بالسان (Etienne Balsan) آشنا شد و بالسان پیشنهاد تجارت کلاه در پاریس را با او عنوان نمود. اما کمی بعد، شنل بالسان را رها کرد و به سراغ دوست ثروتمندترش، آرتور کپل (Arthur Capel) رفت. این دو مرد ثروتمند، هر دو وسیله ای بودند تا کوکو اولین گام های بلندپروازانه و مخاطره آمیزش را در صنعت صنعت مد پاریس بردارد.

در سال 1910، شنل اولین مغازه ی کلاه فروشی اش را در خیابان کمبون ( Rue Cambon) پاریس افتتاح کرد و کمی بعد مغازه های دیگری هم در شهرهای دوویل و بیاریتز (Deauville and Biarritz) افتتاح و شروع به طراحی و دوخت لباس کرد.

اولین موفقیت او در زمینه طراحی لباس به صبحی سرد در شهر دوویل برمی گردد، زمانی که از یک زیر پیراهن کش باف قدیمی، لباسی زیبا دوخت و در جواب کسانی که می پرسیدند لباس را از کجا خریده است؟ پیشنهاد می داد که: اگر مایل هستند یکی هم برای آن ها می دوزد.

شنل در گفتگویی با یک نویسنده به نام پاول موراند گفته بود: ثروتم را مدیون آن زیر پیراهن کهنه ای هستم که تنها به دلیل سردی هوای دوویل پوشیدم اش.

شنل بعد از مدتی با خلاقیت و ابتکاری که در طراحی و دوخت لباس به خرج میداد شهرت خاصی به دست آورد و پس از طراحی چندین لباس برای هنرمندان معروف باله در دنیای ادبی و هنری پاریس به یکی از شخصیت های محبوب و معروف بدل شد.

  • پی یر کاردن که بود و چطور دنیای مد را در قرن بیستم متحول کرد؟

اولین عطر کوکو شنل

در اوایل دهه 1920 شنل کسب و کار پر رونقش را وارد جهت های جدیدی کرد؛ او اولین عطر خود به نام شنل شماره Chanel No5.) 5) را وارد بازار کرد و این اولین باری بود که عطری با نام طراحش نام گذاری می شد. شنل بعدها مطرح کرد: عطر یک اکسسوری فراموش نشدنی، نامرئی و تکمیل نماینده است که ورود و خروج شما را خبر می دهد.

شنل با تاجرانی مانند توفیل بادر (Théophile Bader) از گالری لافایت پاریس و پیر ورتیمر (Pierre Wertheimer) از شرکت بورژوآ شریک شد و رابطه بسیار صمیمانه ای با پیر ورتیمر برقرار کرد. براساس قراردادی که میان آن ها بسته شده بود، ده درصد از کپی رایت عطر به شنل، بیست درصد به بادر و هفتاد درصد به کارخانجات ورتیمر تعلق گرفت تا عطر شنل به فراوری انبوه برسد. شنل که از این شرایط راضی نبود برای بازپس گیری حق و حقوقش بارها به دادگاه مراجعه کرد اما هرگز نتوانست این قرارداد را عوض کند؛ با این وجود، سود قابل توجهی از این عطر عایدش شد. این عطر هم اکنون هم یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین عطرهای دنیا محسوب می گردد.

کت و دامن و پیراهن کوتاه مشکی

در سال 1925، شنل کت و دامن افسانه ایش را به دنیای مُد معرفی کرد: کت بدون یقه و دامن جذب.

در آن دوران، طراحی های شنل، انقلابی در صنعت مد محسوب می شد؛ چرا که در این طرح ها، از المان های لباس های مردانه استفاده نموده بود و در عین حال به راحتی زنان در این لباس ها توجه ویژه ای شده بود. او حتی جرات کرد دامن ها را کمی کوتاه تر طراحی کند تا جایی که ساق پای زنان به راحتی قابل دیدن بود و این در آن موقع بسیار هنجارشکنانه تلقی می شد.

این کوکو شنل بود که باعث شد زنان با کرست ها و دیگر لباس های آزاردهنده زنانه خداحافظی نمایند و به این باور برسند که راحتی و زیبایی در مقابل هم قرار نمی گیرند.

پیراهن مشکی کوتاه هم یکی دیگر از همین طرح های آوانگارد شنل در دهه 1920 محسوب می گردد. شنل رنگی را انتخاب کرد که تا آن موقع، فقط یادآور غم و مجالس عزاداری بود؛ اما او به همه ثابت کرد که مشکی برای لباس شب رنگی شیک وجذاب است.

تعطیلی فروشگاه های شنل در جنگ دنیای دوم

رکود مالی بین المللی در دهه 1930، تاثیر مخربی بر کمپانی شنل داشت اما این جنگ دنیای دوم بود که سبب شد شنل تمامی کسب و کارهایش را تعطیل و کارگرهایش را اخراج کند. پس از جنگ دنیای، شنل پاریس را ترک کرد و چند سالی را در سوئیس گذراند و پس از آن مدتی هم در خانه ییلاقی عظیمش در رکبرون (Roquebrune) اقامت کرد.

بازگشت به دنیای مد

در اوایل دهه 1950، شنل در سن 70 سالگی پیروزمندانه به دنیای مد بازگشت، در ابتدا نقدها شدیدی از سوی منتقدانش متوجه او بود اما پس از مدتی طراحی های ظریف و راحتش که باب سلیقه و خواسته زنان بود، هواداران پرو پا قرصی در سرتاسر دنیا پیدا کرد.

مرگ کوکوشنل و آینده برند شنل

در دهم ژانویه سال 1971، شنل در آپارتمانش در هتل ریتز، در سن 87 سالگی چشم از دنیا فرو بست. صدها نفر در کلیسای مادلین (Madeleine) گرد هم آمدند تا پیکر بی جان افسانه مد را به سوی منزل گاه ابدی اش بدرقه نمایند. بسیاری از زنان عزادار، کت و دامن های طراحی شنل را به تن داشتند.

پس از مرگ شنل در سال 1971، خانه مد شنل توسط طراحان مختلفی اداره شد. در سال 1983، کارل لاگرفلد (Karl Lagerfeld) زمام امور را به دست گرفت تا میراث شنل ادامه یابد. امروزه کمپانی شنل توسط خانواده ورتیمر اداره شده و به رشد خود به عنوان یکی از برترین و عظیم ترین خانه های مد دنیا ادامه می دهد.

  • تاریخچه فشن شو و سیر تحولات آن از شروع تا امروز

حقایق جالبی درباره زندگی حرفه ای کوکو شنل

  • کوکو شنل در سفری که به ونیز داشت با پوشیدن شلوار دنیا مد را به خشم آورد. او که معتقد بود با دامن بلند نمی گردد اسب سواری کرد شلوار را به یکی از المان های رایج برای زنان مبدل کرد و انقلابی در صنعت مد به وجود آورد. او هیچ گاه از ایده های خلاقانه ، بلند پروازی و هنجار شکنی نمی ترسید.
  • کوکو شنل سی سال از عمرش را به تنهایی در هتل آپارتمان ریتز در پاریس گذراند و هرگز ازدواج نکرد.
  • کوکو شنل روحیه بسیار تند و تیزی داشت و هیچ فرصتی را برای انتقاد از طراحان معاصرش از دست نمی داد. او طراحی های کریستین دیور را مورد انتقاد قرار داد و گفت که لباس هایی که طراحی می نماید بیشتر شبیه به رویه مبل هستند. شنل در خصوص بلنسیگا (Balenciaga) گفت که طرح هایش را تحسین می نماید اما معتقد است او نمی تواند هزینه فراوری لباس هایش را بهینه سازی کند. او حتی در باره طراحی های پل پوار هم نقدهای را عنوان نمود و گفت طراحی های پل پوار بیشتر شبیه کاستوم است تا لباس هایی که مردم بتوانند به راحتی آن ها را بپوشند.
  • شیر در جواهرات شنل صندلی ویژه ای دارد چرا که شیر علاوه بر این که نماد ماه تولد کوکو شنل بود، یکی از حیوانات مورد علاقه او هم بوده است. او که همواره یک مجسمه شیر را در کنار جعبه سیگارها و قیچی هایش نگه می داشت درباره علاقه اش به شیر گفته بود: من هم همانند شیر هستم، من هم برای محافظت از خودم چنگال هایم را به حریف نشان می دهم. در پایین برخی از کت و شلوارهای شنل می توانید نماد کوچک شیر را مشاهده کنید.
  • علاوه بر رنگ های قرمز، بژ، سفید و طلایی که به رنگ های سمبولیک برند شنل مبدل شدند، رنگ مشکی هم همواره مورد علاقه شنل بود. او معتقد بود هیچ لباسی به اندازه یک پیراهن کوتاه مشکی زنانه شیک نیست.
  • کوکو شنل علاقه عجیبی به قرار دادن جیب در لباس های زنانه و اکسسوری های دیگر مانند کیف های زنانه داشت. او معتقد بود که در لباس خانم ها به اندازه کافی جیب وجود ندارد و به همین دلیل در طراحی های خود حساسیت و تاکید زیادی روی جیب داشت. حتی امروزه هم این نکته در طراحی کیف ها و لباس های شنل مد نظر قرار می گیرد و اگر به کیف های این برند نگاه کنید می بینید به طرز ماهرانه ای به اندازه کافی جیب دارند.
  • زمانی که برنزه کردن اصلا کار جالبی محسوب نمی شد، کوکو شنل این کار را کاملا تصادفی ترند کرد. او که در طول تعطیلاتش در کنار دریا آفتاب سوخته و پوستش برنزه شده بود با همین رنگ پوست در جلسه عکاسی مجله ووگ حاضر شد و بلافاصله پس از بازگشتش به کن در فرانسه همه از این برنزه شدن او استقبال کردند و به این ترتیب برنزه کردن در دنیای مد و فشن ترند شد.

سخن آخر

هوش و فراست شنل و آگاهی بالای او در خصوص نیازهای زنان و انتظارات شان از مد، جاه طلبی و بلندپروازی اش و جنبه های رمانتیک زندگی او الهام بخش کتاب ها، فیلم ها و نمایشنامه های بسیاری شده است. امروزه نه تنها برند شنل بلکه کل صنعت مد در دنیا مدیون کوکو شنل است؛ زنی که با روحیه خلاقانه و آوانگاردش دنیای را دگرگون کرد.

منابع: biography , medium

منبع: دیجی استایل
انتشار: 28 اسفند 1399 بروزرسانی: 28 اسفند 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1494

به "بیوگرافی کوکو شنل و حقایقی جالب درباره این طراح افسانه ای مد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیوگرافی کوکو شنل و حقایقی جالب درباره این طراح افسانه ای مد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید