اصول طراحی گاست پلیت در ساختمان سازی از صفر تا صد

به گزارش مجله ستاره، ساختمان سازی همواره سرشار از تجهیزات ریز و درشت است که هر یک نقش خاصی بر عهده دارند. صفحه فولادی اتصال، ورقه گونیایی، ورق اتصال و لچکی همگی از اسامی فارسی گاست پلیت به حساب می آیند ولی در مقاله اصول طراحی گاست از نام انگلیسی گاست پلیت استفاده شده است. در این مقاله به آنالیز کاربرد این بخش از سازه فولادی و طراحی آن پرداخته شده است. در ادامه همراه ویکی ساختمون بمانید.

اصول طراحی گاست پلیت در ساختمان سازی از صفر تا صد

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

گاست پلیت چیست؟

گاست پلیت جزئی از اسکلت فولادی است که در اشکال مختلفی طراحی و فراوری می شود. از گاست پلیت یا صفحه فولادی برای اتصال مهاربندها به تیرهای اصلی استفاده می شود. گاست پلیت در واقع یک صفحه فولادی است که وظیفه اتصال دو بخش از سازه فولادی را بر عهده دارد. از این بخش از سازه فولادی برای مهار بارهای جانبی استفاده می شود تا سازه علاوه بر مقاومت در برابر بارهای ثقلی شامل وزن ساختمان و بارهای مرده و زنده، توانایی مقابله در برابر بارهای جانبی چون بار باد و زلزله نیز داشته باشد.

جهت اجرای سازه های فلزی، می توانید درخواست خود را درسامانه آنلاین کارگشا درج نمایید

گاست پلیت چه کاربردی در سازه فولادی دارد؟

همان طور که گفته شد از گاست پلیت ها برای اتصال مهاربند به تیرها و ستون های اصلی استفاده می شود. این بخش از سازه فولادی نه تنها در بناها بلکه برای ساخت پل ها نیز مورد استفاده هستند. اندازه و قدرت گاست پلیت یا ورق اتصال، با ابعاد و نوع عملکرد سازه رابطه مستقیم دارد، به این صورت که هر چه مقدار نیروی وارد شده بر سازه عظیم تر باشد، ابعاد گاست پلیت نیز افزایش پیدا می نماید. طراحی صحیح و درست گاست پلیت یاری می نماید تا بارها به درستی منتقل شده و سازه عملکردی مناسب در هنگام وارد آمدن بار داشته باشد.

نکاتی در رابطه با طراحی گاست پلیت

گاست پلیت بر اساس اصول و استانداردهای خاصی طراحی و اجرا می شوند که در زیر به نکاتی مهم در این خصوص اشاره شده است.

  • گاست پلیت با توجه به سفارش کارفرما از هر جنس و در هر ابعادی طراحی و فراوری می شوند.
  • در اتصال اجزای اسکلت سازه فولادی معمولاً از گاست پلیت های مربع، مستطیل، مثلث و هر شکل دیگری که به سفارش مشتری است، استفاده می شود.
  • ضخامت و ابعاد گاست پلیت به میزان نیروی وارد شده به سازه فولادی بستگی دارد و طی مراحل طراحی گاست پلیت، در نظر گرفته می شود.
  • در حین طراحی و فراوری گاست پلیت باید محلی برای اتصال آن مهاربندها، تیرها یا ستون ها از طریق پیچ و مهره یا جوش در نظر گرفته شود.
  • به طور کلی گاست پلیت ها به دو نوع اصلی کاست پلیت گوشه و ورق اتصال دهنده مهاربندها تقسیم می شوند.
  • اگر ابعاد گاست پلیت گوشه کمتر از مقدار مورد احتیاج طراحی شده باشد، مسلماً طول جوش و یا تعداد پیچ مورد احتیاج نیز تأمین نمی شود و در هنگام زلزله یا وارد شدن بارهای جانبی دیگر به دلیل عدم تحمل نیروهای رفت و برگشتی، گاست پلیت از ستون یا تیر متصل به آن جدا خواهد شد.
  • اگر اتصال ورق گوشه و ورق تقویتی ستون مناسب باشد ولی ورق تقویتی به درستی به ستون جوش نخورده باشد، ورق گوشه در اثر کشش بادبند به جلو کشیده شده و ورق تقویتی را از ستون جدا می نماید، در نتیجه دیگر بادبند وظیفه خود را به درستی ایفا نخواهد کرد و خساراتی به وجود خواهد آمد.
  • اگر طول اتصال عضو بادبندی با ورق گوشه کم باشد، پیش از اینکه بادبند به اندازه تحمل خود به فشار و کشش افتد، ورق در اثر فشار چین می خورد و با ایجاد این کمانش، مقاومت خود را از دست می دهد که در نتیجه خساراتی به بار می آید.
  • اگر طول جوش کافی برای اتصال بیس پلیت و ورق گوشه تأمین نشود، بادبند به علت کم بودن طول جوش، تنها بخشی از نیروی خود را به ستون و بیس پلیت و سپس فونداسیون انتقال داده و نقش انتقال نیروها را به طور کامل انجام نمی دهد و ممکن است کمانش هایی در آن رخ دهد که منتج به خسارات جبران ناپذیری شود.
  • البته به طور کلی از آنجایی که استفاده از جوش در اتصال اجزای اسکلت فولادی در دنیا منسوخ شده است، توصیه می شود تمامی اتصالات با استفاده از پیچ و مهره به یکدیگر متصل شوند.

سخن آخر

چون ورق های اتصال بادبند از مهم ترین اجزای قاب های مهاربندی هستند، گسیختگی یا ایجاد کمانش در این اتصالات می تواند به افت قابل ملاحظه مقاومت قاب مهاربندی در برابر بار جانبی منتهی شود. این چنین کاهش های مقاومت در مهاربند، می تواند به ایجاد طبقات نرم در سازه منجر شود که این امر از جمله موارد به وجود آورنده خسارات جبران ناپذیر خواهد بود، لذا در طراحی و فراوری ورق های اتصال از جمله گاست پلیت باید نهایت دقت در رعایت اصول صورت گیرد.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 8 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 970

به "اصول طراحی گاست پلیت در ساختمان سازی از صفر تا صد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول طراحی گاست پلیت در ساختمان سازی از صفر تا صد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید