کشف راز استخوان های غول آسای 125هزار ساله

به گزارش مجله ستاره، در دهۀ 1980 میلادی در نزدیکی شهر هال آلمان، در یک معدن زغال سنگ، استخوان های زیادی از حدود 70 فیل ماقبل تاریخ موسوم به فیل های راست عاج (straight-tusked) پیدا شد؛ این فیل ها سه برابر اندازۀ فیل های آسیایی امروزی بوده اند و جثه شان حتی از ماموت های پشمالو هم بزرگتر بوده است. هر فیل راست عاج نر بالغ می توانسته تا 13 تن وزن داشته باشد.

کشف راز استخوان های غول آسای 125هزار ساله

به گزارش فرادید، حالا یک تحقیق تازه با آنالیز نشانه های موجود روی این استخوان ها نشان داده است که انسان های نئاندرتال حدود 125 هزار سال قبل به صورت دست جمعی و در گروه هایی بزرگتر از آنچه قبلا تصور می شد، این جانوران غول آسا را شکار و سلاخی می نموده اند.

(اندازۀ یک فیل راست عاج در مقایسه با یک انسان 160 سانتی متری)

تا قبل از این بحث های فراوانی در این باره وجود داشت که آیا نئاندرتال ها می توانسته اند فیل های راست عاج را با توجه به اندازۀ عظیمشان شکار نمایند یا نه؛ این تحقیق تازه نشان داده که این اتفاق صورت می گرفته و این احتمالا به این معناست که نئاندرتال ها در گروه هایی بزرگتر از آنچه ما قبلا فکر می کردیم زندگی می نموده اند.

ویل روئبروکس به عنوان یکی از همکاران این تحقیق می گوید: شکار این حیوانات غول آسا و سلاخی کامل آن ها بخشی دائمی از فعالیت های نئاندرتال ها برای بقا در این منطقه بوده است؛ آنچه ما یافته ایم اولین و قدیمی ترین نشانۀ قطعی از شکار فیل در تاریخ تکامل انسان است.

(یکی از اعضای گروه تحقیق در حال کار بر روی استخوان ران یک فیل راست عاج)

این تحقیق نشان می دهد که نئاندرتال ها بین 2 تا 4 هزار سال در این منطقه زندگی می نموده اند و در این مدت گروه های اجتماعی نسبتا بزرگی را شکل داده بودند. به گفتۀ دکتر روئبروکس: نئاندرتال ها بردۀ طبیعت نبودند بلکه می توانستند به محیط اطرافشان شکل بدهند؛ آن ها این کار را با افروختن آتش و همینطور شکار بزرگترین حیوانات روی زمین در آن موقع انجام می دادند.

این تحقیق نشان داده است که فیل های راست عاجِ کشف شده، شکار شده بودند نه اینکه به صورت طبیعی مرده باشند و صرفا لاشه شان مورد استفاده قرار گرفته باشد. خیلی از این فیل ها نر های جوان بوده اند که امکان ندارد به مرگ طبیعی مرده باشند. علاوه بر اینکه نر های جوان به خاطر اندازۀ بزرگ و حرکت انفرادی شان (بر خلاف ماده ها که در دسته های چندتایی حرکت می کردند) برترین گزینه برای شکارچیانی بودند که در پی بزرگترین شکار ممکن می رفتند.

(نمونه ای از آثار به جا مانده از شکار و سلاخی بر روی استخوان)

به گفتۀ دکتر بروکس این جانوران مثل بمب های کالری بوده اند که در این منطقه پرسه می زده اند. محققان می گویند هر یک فیل می توانسته به مدت یک ماه غذای 100 نئاندرتال را تامین کند.

نئاندرتال ها برای سلاخی این فیل ها از ابزار های سنگی استفاده می نموده اند که ردی آشکار بر روی استخوان ها به جا گذاشته اند. بعلاوه آثاری از آتش های افروخته شده به وسیله نئاندرتال ها نیز در همین منطقه یافت شده که به گفتۀ محققان می تواند نشانه ای خشک کردن و دودی کردن گوشت به وسیله آویزان کردن آن در فاصله ای از آتش بوده باشد.

دکتر روئبروکس می گوید با اینکه این تحقیق نشان می دهد نئاندرتال ها در گروه های اجتماعی بزرگ زندگی می نموده اند، اما اینکه این گروه ها دقیقا چقدر بزرگ بوده اند تعیین نیست. با اینحال اگر شما یک فیل 10 هزار کیلویی داشته باشید و بخواهید آن را قبل از اینکه بگندد آماده سازی و خشک کنید، حداقل باید 20 نفر باشید تا بتوانید این کار را به انجام برسانید.

منبع: فرارو
انتشار: 17 بهمن 1401 بروزرسانی: 17 بهمن 1401 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2197

به "کشف راز استخوان های غول آسای 125هزار ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف راز استخوان های غول آسای 125هزار ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید