کاوشگر خورشیدی ناسا رکورد سرعت فضاپیماهای ساخت بشر را شکست

به گزارش مجله ستاره، کاوشگر پارکر در هشتمین دیدار نزدیک با خورشید، به بیشترین سرعتی رسید که یک فضاپیمای ساخته بشر تا به حال به آن دست یافته است.

کاوشگر خورشیدی ناسا رکورد سرعت فضاپیماهای ساخت بشر را شکست

سریع ترین فضاپیمای ساخته شده توسط بشر به تازگی دیدار تازه ای با خورشید داشته است. کاوشگر خورشیدی پارکر (Parker) ناسا که در سال 2018 پرتاب شده است، در روزهای گذشته هم زمان دو رکورد ثبت کرد؛ نزدیک ترین فضاپیما به خورشید و بیشترین سرعتی که یک فضاپیما به آن دست یافته است.

در 29 آوریل (9 اردیبهشت) این کاوشگر نزدیک ترین گذر خود را از کنار خورشید انجام داد و با فاصله 10 میلیون کیلومتر نسبت به سطح آن عبور کرد. هنگام این نزدیک شدن، کاوشگر تقریبا با سرعت 150 کیلومتر در ثانیه نسبت به خورشید در حال حرکت بود و بدین ترتیب پارکر تا به امروز سریع ترین حرکت را در میان فضاپیماهای ساخته بشر داشته است.

برای داشتن دید بهتری از سرعت فضاپیمای پارکر، باید اشاره نمود که با چنین سرعتی، پوشش کل محیط زمین حدود 4.5 دقیقه یا پرواز به ماه حدود 40 دقیقه طول می کشد. این سرعت همچنین در حدود 0.05 درصد سرعت نور است.

کار کاوشگر خورشیدی پارکر هنوز خاتمه نیافته است. پرواز 29 آوریل تنها هشتمین عبور فضاپیما از 24 گذر برنامه ریزی شده پیش از خاتمه مأموریت در سال 2025 است. در هر گذر، کاوشگر ابتدا از کنار سیاره زهره می گذرد تا از گرانش این سیاره برای شکل دادن به مدار خود استفاده کند و بتواند هر چه بیشتر به خورشید نزدیک گردد. این کاوشگر در گذر خود از کنار ناهید داده های ارزشمندی هم می فرستد.

این میزان نزدیک شدن به کاوشگر یاری می نماید تا سرعت خود را که در بیشترین حالت برای دستیابی به حدود 200 کیلومتر بر ثانیه برنامه ریزی شده است، افزایش دهد. پارکر با این سرعت تقریبا سه برابر سریع تر از رکوردداران قبلی خواهد بود. پیش از این یک جفت فضاپیما به نام های کاوشگرهای هلیوس (Helios) در دهه 1970 خورشید میلادی را مطالعه نموده بودند.

طبق برنامه ریزی در نزدیک ترین دیدار نزدیک با خورشید، کاوشگر پارکر تنها کمتر از 7 میلیون کیلومتر با سطح آن فاصله خواهد داشت که بیش از 6 برابر نزدیک تر از فاصله کاوشگرهای هلیوس با خورشید است. پیش از این رکورد کاوشگرهای هلیوس توسط پارکر در سال 2018 شکسته شده است.

هنگامی که فضاپیما به خورشید نزدیک می گردد، زیر سطح آن را هدف قرار می دهد. این کاوشگر برای اندازه گیری میدان های مغناطیسی در آن محدوده و ردیابی جریان انرژی درون خورشید طراحی شده است. این اندازه گیری ها به پژوهشگران یاری خواهد نمود تا دریابند خورشید چگونه ذرات پرانرژی که بادهای خورشیدی را تشکیل می دهند را گسیل می نماید؛ همچنین این راز را که چرا بیرونی ترین لایه خورشید داغ تر از لایه های درونی آن است، بهتر درک نمایند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا

Credit: NASA

منبع: New Scientist

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 خرداد 1400 بروزرسانی: 5 خرداد 1400 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1621

به "کاوشگر خورشیدی ناسا رکورد سرعت فضاپیماهای ساخت بشر را شکست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوشگر خورشیدی ناسا رکورد سرعت فضاپیماهای ساخت بشر را شکست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید