کاوشگر اینسایت به زندگی بازگشت

به گزارش مجله ستاره، سطح نشین اینسایت به تازگی انرژی و جان تازه ای گرفته است تا بتواند برای مدتی بیشتر در سیاره سرخ زنده بماند.

کاوشگر اینسایت به زندگی بازگشت

جهت دریافت مشاوره خدمات انواع طراحی سایت از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا توسعه وبسایت های حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

در حالی که کاوشگر اینسایت(InSight) ناسا با ناتوانی و مرگی آهسته و دردناک دست و پنجه نرم می کرد، تیم عملیات آن در ناسا پیروز شد با یک ترفند ساده آن را دوباره به زندگی برگرداند.

این سطح نشین توسط تیم عملیات ناسا به گونه ای راهنمایی شد که بتواند چاله ای حفر کند و خاک آن را بر روی صفحات خورشیدی غبارآلود خود بریزد. سپس این خاک همراه با باد موجب از بین رفتن مقداری از گرد و غباری شدند که صفحات خورشیدی اینسایت را از کار انداخته بود و این صفحات خورشیدی را قادر ساخت تا انرژی مورد احتیاج را دوباره فراوری نمایند.

ناسا تقریبا یک سال بود که اقدام به طوفان فکری برای کاوش روش های غبار روبی از صفحات خورشیدی اینسایت نموده بود و در نهایت، این تکنیک بود که بهترین کارایی را نشان داد.

البته نتیجه این کار فراوری و ذخیره تنها 30 وات ساعت انرژی در هر روز مریخی است، اما همین هم از هیچ بهتر است.

مت گولومبک عضو تیم علمی اینسایت در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا گفت: ما مطمئن نبودیم که این کار موثر باشد.

در حال حاضر ابزارهای علمی اینسایت می توانند به کار خود ادامه دهند، اما نه برای مدت طولانی.

سطح قدرت سطح نشین اینسایت به آرامی در حال افت است و اینسایت در ماه آوریل در حالت خواب زمستانی قرار خواهد گرفت.

دلایل کاهش انرژی آن نیز به زمستان مریخ و همچنین این واقعیت مربوط است که سیاره سرخ در حال نزدیک شدن به افلیون(aphelion) یعنی دورترین نقطه از خورشید است. این بدان معنی است که نور خورشید کمتری به این سیاره می رسد و چون اینسایت برای عملکرد خود به انرژی خورشیدی متکی است، برای ادامه حرکت با مشکل روبرو خواهد شد.

ماموریت اینسایت در مریخ پس از دو سال عملیات در این سیاره، به مدت دو سال دیگر تمدید شد. در واقع صفحات خورشیدی این فضاپیما بیش از مأموریت دو ساله ای که برای آن طراحی شده بودند، کارایی نشان دادند.

دلیل انتخاب صفحات خورشیدی به عنوان منبع تغذیه اینسایت، سبک بودن آنها نسبت به سایر سیستم های فراوری انرژی است. ناسا می گوید این موضوع در زمان پرتاب، مسائل کمتری ایجاد می نماید، چرا که کل محموله را سبک تر می نماید.

حتی با وجود اینکه تیم عملیات پیش بینی می کرد که ممکن است گرد و غبار به صفحات خورشیدی بچسبد، هیچ برس یا پنکه ای برای زدودن گرد و غبار به مریخ نورد اضافه نکرد. باز هم به این دلیل که آن را تحمیل وزن اضافه به محموله می دادند.

ناسا با تکیه بر اطلاعاتی که از مریخ نوردهای اسپیریت(Spirit) و فرصت(Opportunity) جمع آوری نموده، دریافته است که چگونه تندبادها و بادهای ناگهانی و گردبادها در سطح مریخ می توانند صفحات خورشیدی را با گذشت زمان پاک نمایند. با این وجود در خصوص اینسایت تا به امروز هنوز هیچ گردبادی نتوانسته صفحات خورشیدی آن را از گرد و غبار پاک کند.

اینسایت این بار خوش شانسی آورد و امید است بتواند فرایند خوش شانسی خود را ادامه دهد.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 خرداد 1400 بروزرسانی: 18 خرداد 1400 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1634

به "کاوشگر اینسایت به زندگی بازگشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوشگر اینسایت به زندگی بازگشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید