دروازه بانی که فوتبال او را از مرگ نجات داد

به گزارش مجله ستاره، راجر دسا قرار است به عنوان دستیار اول کارلوس کی روش، کارش در تیم ملی فوتبال ایران را شروع کند؛ به بهانه این همکاری، نگاهی به زندگی پرماجرای مربی اهل آفریقای جنوبی می اندازیم.

دروازه بانی که فوتبال او را از مرگ نجات داد

کی روش و دستیارانش این هفته وارد تهران می شوند تا از چهارشنبه 23 شهریور، تمرینات تیم ملی فوتبال زیر نظر سرمربی پرتغالی آغاز شود. کی روش در حالی با 5 دستیار خارجی به تهران می آید که هنوز نام آن ها به صورت رسمی اعلام نشده است. با این حال دیروز رسانه های آفریقایی، از راجر دسا به عنوان دستیار اول کی روش نام برده اند، مربی اهل آفریقای جنوبی که سابقه همکاری با کی روش در تیم ملی آفریقای جنوبی، پرتغال و مصر را دارد.

دروازه بان شغل اجدادی دستیار اول کی روش

راجر دسای 57 ساله هم مانند کارلوس کی روش متولد موزابیک بوده و در آفریقای جنوبی بزرگ شده است. مربی که به عنوان مغز متفکر تاکیتکی کی روش در تیم ملی مصر شناخته می شد و به صورت اتفاقی وارد فوتبال شده است.

دسا در یک خانواده فوتبالی بزرگ شده است. هم پدر، هم پدربزرگ و هم عمویش دروازه بان بوده اند و فوتبال هم جان او و خانواده اش را نجات داده است. ماجرا به دوران نونهالی دسا بر می شود؛ زمانی که آن ها در موزامبیک زندگی می کردند و یکی از گروه های جدایی طلب قصد آتش زدن خانه آن ها را داشت و این گروه وقتی متوجه می شود که پدر دسا دروازه بان مشهوری است، از آتش زدن خانه آن ها منصرف می شود. پس از آن اتفاق دسا و خانواده اش از موزامبیک راهی آفریقای جنوبی می شوند. مادر دسا به او می گوید که در این مهاجرت تنها می تواند دو وسیله را همراه خودش ببرد و نه بیشتر. دسا هم یک توپ فوتبال و یک توپ بسکتبال را بر می دارد.

او درباره اتفاقی که باعث شد دروازه بان شود، گفته است: پدرم همواره می گفت من باید کاری را انجام دهم که دوست دارم و زمانی که متوجه شد در بسکتبال مهارت دارم، مرا تشویق کرد که بسکتبال بازی کنم. اما یک روز که در خیابان فوتبال بازی می کردیم، وارد دروازه شدم و به علت استعداد بسکتبالم، نسبتاً خوب کار کردم. او را متقاعد کردم که دوست دارم دروازه بان باشم و او به من پیشنهاد بازی داد. در کمتر از دو سال یک دروازه بان حرفه ای شدم و در تیم کویکوت بنونی کارم را آغاز کردم.

دسا سال 1984 فوتبال حرفه ای خود را پس از آن آغاز کرد که جینگلس پریرا، سرمربی باشگاه کویکوت بنونی آفریقای جنوبی که پدر دسا را می شناخت، پس از ناامیدی از دروازه بان اصلی تیمش، با دسا به عنوان دروازه بان قرارداد امضا می نماید. دسا در طول دوران حرفه ای خود برای باشگاه های بزرگ آفریقای جنوبی Moroka Swallows و Mamelodi Sundowns بازی کرد که در هر دو تیم کاپیتانی شان را هم برعهده داشت.

دسا البته در عرصه ملی سابقه زیادی ندارد و تنها یک بازی ملی مقابل زامبیا در جام ملت های آفریقا 1994 دارد، البته او جزو تیم ملی آفریقای جنوبی در سال 1996 هم بود، تیمی که برای اولین بار قهرمان آفریقا شد.

دسا یکی از معدود ورزشکارانی است که در سه رشته ورزشی ملی پوش آفریقای جنوبی بوده و در تیم های ملی فوتبال، فوتسال و بسکتبال این کشور بازی نموده است.

دست راست کی روش

سال 2001 انتها دوران حرفه ای دروازه بان موزامبیکی الاصل اهل آفریقای جنوبی بود و در تیم ویتز یونیورسیتی آفریقای جنوبی دستکش هایش را آویخت و وارد دنیای مربیگری شد. دسا کار مربیگری خود را در سال 2001 در ویتز یونیورسیتی آغاز کرد و به مدت چهار سال در این سمت باقی ماند. دسا در ژوئن 2007 پس از دو سال غیبت که مربی انگن سانتوس بود، دوباره به تیم سابقش برگشت و تا سال 2012، راهنمایی این تیم را بر عهده داشت. اورلاندو پیرتس، آژاکس کیپ تاون، ماریتسبورگ یونایتد، پلاتینیوم استارز تیم های بعدی این مربی در لیگ آفریقای جنوبی بودند.

تجربه دسا در عرصه مربیگری ملی هم به همکاری های او با کی روش برمی شود. او در زمان حضور کی روش در تیم ملی آفریقای جنوبی، از سال 2000 تا 2002 به عنوان مربی دروازه بانان بافانا فعالیت می کرد. او سال 2010 یکی از دستیاران کی روش در تیم ملی پرتغال بود و در جام جهانی 2010 کنار دست سرمربی پرتغالی نشست. دسا در شهریور سال گذشته با حضور کی روش در تیم ملی مصر، پس از 11 سال دوباره به سرمربی پرتغالی پیوست و به عنوان دستیار کی روش در تیم ملی مصر مشغول به کار شد.

دسا حالا پس از حضور کی روش در تیم ملی فوتبال کشورمان قرار است به عنوان دستیار اول سرمربی پرتغالی فعالیت کند تا چهارمین همکاری این دو مربی موزامبیکی الاصل در ایران رقم بخورد.

زمان کمی داریم

دسا در مصاحبه ای که با رسانه های آفریقایی انجام داده است، با تائید حضورش به عنوان دستیار کی روش در تیم ملی فوتبال ایران گفت: چهارشنبه و پنجشنبه تمرینات خود را با تیم آغاز می کنیم. شنبه دوباره تمرین می کنیم و سپس به اتریش پرواز خواهیم کرد و در این اردو با اروگوئه و سنگال بازی می کنیم. این دو بازی به ما ایده خوبی می دهد. پس از آن به ایران برمی گردیم تا کارمان را پیش ببریم. ممکن است برای تماشای بازی بعضی لژیونر ها به اروپا پرواز کنم و احتمالا یک هفته قبل از رفتن به قطر در دبی تمرین خواهیم کرد.

دستیار آفریقایی کی روش که دومین حضورش در جام جهانی را به عنوان مربی تجربه می نماید، درباره برگزاری این رقابت ها در قطر، توضیح داد: زمانی که به جام جهانی راه پیدا می کنید، یک شانس واقعی به خود می دهید. در جام جهانی قطر گرما و رطوبت برای بسیاری از بازیکنان یک چالش خواهد بود. ما زمان کوتاهی برای آماده شدن داریم و این زمان ایده آلی نیست، در حالت ایده آل باید یک سال با تیم ملی ایران کار می کردیم، اما کارلوس تیم را می شناسد و بازیکنان او را می شناسند، زیرا او در دو جام جهانی گذشته مربی آن ها بوده است.

دسا درباره اولویتش در مربیگری هم گفت: زمانی که مربی می شوم، اولویت شماره یک من این است که من و بازیکن در وهله اول یک انسان هستیم. این اولویت شماره یک است. کارلوس هم همین طور فکر می نماید. اما فکر می کنم بسیاری از مربیان این را فراموش می نمایند. شاید یک یا دو سال مربی بازیکنان باشیم، اما تا زمانی که بمیریم می توانیم با هم دوست باشیم.

دسا در این مصاحبه از عملکرد کی روش در تیم ملی مصر هم دفاع نموده است، هر چند آن ها نتوانستند فراعنه را به جام جهانی برسانند.

او گفت: ما یک حضور 9 ماهه در مصر داشتیم. زمانی که برای همکاری با مصر دعوت شدیم، آن ها از جمع بیست تیم برتر آفریقا خارج شده بودند و این برای کشوری مانند مصر غیرمعمول است، بنابراین آن ها با مشکل روبرو بودند و ما از همان ابتدا پیروز به کسب نتایج خوبی شدیم.

دسا گفت: ما به فینال جام ملت های آفریقا رسیدیم و تیم های برتر زیادی را شکست دادیم و به فینال رسیدیم و در ضربات پنالتی به سنگال باختیم. در انتخابی جام جهانی هم متأسفانه دوباره در ضربات پنالتی به سنگال باختیم. هدف ما صعود به جام جهانی بود که به آن نرسیدیم، اما حال و هوای خوبی در مصر به جا گذاشته ایم، اما نمی توانستم مدت زمان طولانی در مصر بمانیم.

منبع : ایسنا

بیشتر بخوانید

خبرنگاران وب گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 شهریور 1401 بروزرسانی: 24 شهریور 1401 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2129

به "دروازه بانی که فوتبال او را از مرگ نجات داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دروازه بانی که فوتبال او را از مرگ نجات داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید