از بیماری هیپرفسفاتمی چه می دانید؟

به گزارش مجله ستاره، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره بیماری هیپرفسفاتمی توضیحاتی را ارائه کرد.

از بیماری هیپرفسفاتمی چه می دانید؟

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی خبرنگاران، درباره هیپر فسفاتمی اظهار کرد: هیپرفسفاتمی افزایش فسفات در داخل خون است و در بین عموم مردم شایعه نیست و به عنوان یک نمونه نادر ذکر می گردد.

او اضافه نمود: هیپرفسفاتمی معمولا در اثر تغییرات رژیمی ایجاد می گردد یا اینکه اگر فردی دچار مسئله ای حاد از قبیل بیماری های کلیوی گردد به آن مبتلا خواهد شد و در اینصورت کلیه های آن مختل می گردد.

جوزدانی توضیح داد: بیماران کلیوی مزمن معمولا دچار هیپرفسفاتمی می شوند و در اینصورت استخوان های آن ها ضعیف می گردد؛ چرا که کلسیم موجود در بدنشان از استخوان خارج می گردد و همین مسئله روی شرایط استخوان ها تاثیر می گذارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: افزایش فسفات در داخل خون می تواند ریسک ابتلا به بیماری های قلبی، مرگ، سکته های قلبی و ... را افزایش دهد.

جوزدانی درباره علائم ابتلا به بیماری هیپر فسفاتمی گفت: علائم ابتلا به بیماری هیپر فسفاتمی به اینصورت است که فرد دچار گرفتگی عضلانی می گردد و معمولا مصرف منیزیم در این زمینه موثر است. بعلاوه، سر انگشتان این افراد بی حس می گردد و درد عضلانی در استخوان های آن ها هم دیده می گردد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه به وسیله مصرف غذا بیماری هیپر فسفاتمی ایجاد نمی گردد، تاکید نمود: اگر فردی دو مکمل با محتوای فسفر مصرف می نماید و میزان آن ها زیاد است همین عامل باعث می گردد تا در طولانی مدت مشکل هیپر فسفاتمی برای او ایجاد گردد؛ بنابراین به وسیله مواد غذایی این بیماری ایجاد نمی گردد.

جوزدانی گفت: اگر فردی که به بیماری هیپر فسفاتمی مبتلا می گردد مکمل مصرف کند حتما برای او مصرفش را حذف خواهیم کرد، ولی کسانی که بیماری کلیوی دارند و دچار این بیماری می شوند، باید گوشت قرمز، گوشت سفید، لبنیات، انواع حبوبات، مغز ها و غلات کامل را از برنامه غذایی خود کم یا حذف نمایند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه نمود: فسفر سطح خون معمولا آنالیز نمی گردد و اگر مشکل کلیوی گردد حتما چک خواهد شد و اگر سطح فسفات بدن اون بالا باشد باید دارو هایی مصرف کند که مانع فسفات افزایش سطح خون می شوند و مکمل های دیگر حذف می شوند و جایگزین آن ها ویتامین D خواهد شد.

جوزدانی گفت: کسانی که دارای فسفر زیادی هستند دچار خستگی خواهند شد که در اینصورت با روش های گفته شده این بیماری را کنترل خواهیم کرد.

لازم به ذکر است؛ استخوان ها برای بازسازی، رشد و مقاومت احتیاج به مواد معدنی و هورمون ها دارند. کلیه ها میزان فسفر و کلسیم را در خون متعادل می نمایند. اگر این مواد خارج از تعادل باشند، باعث خروج کلسیم از استخوان و تضعیف آن ها می شوند.

از آنجایی که کلیه ها تعادل مواد معدنی و سایر مواد شیمیایی را کنترل می نمایند، بیماری مزمن کلیه می تواند باعث ایجاد بیماری های معدنی و استخوانی گردد. کسانی که نارسایی کلیه دارند و دیالیز می شوند بیشتر در معرض خطر هستند.

این مشکل ممکن است سال ها طول بکشد و اغلب علائمی نشان ندهد. اما، با ضعیف شدن استخوان ها، ممکن است فرد احساس درد در استخوان ها یا مفاصل داشته باشد.

اگر این اتفاق در بچه ها مبتلا به بیماری کلیوی رخ دهد، بسیار جدی تر است زیرا استخوان های آنها هنوز در حال رشد می باشد. بچه ها مبتلا به بیماری معدنی و استخوانی ممکن است به صورت کامل رشد قدی نداشته باشند. استخوان های پاهای آن ها ممکن است به سمت داخل یا خارج خم گردد، که گاهی اوقات به عنوان نرمی استخوان مربوط به کلیه شناخته می گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 آذر 1400 بروزرسانی: 14 آذر 1400 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1871

به "از بیماری هیپرفسفاتمی چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از بیماری هیپرفسفاتمی چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید