آیا اسلام آباد در خطر است؟

به گزارش مجله ستاره، کارشناس مسائل افغانستان در گفت و گویی از حمایت پاکستان برای شکل گیری توافق بین آمریکا و طالبان می گوید.

آیا اسلام آباد در خطر است؟

به گزارش خبرنگاران، کیومرث یزدان پناه در گفت و گویی درباره اعلام حمایت پاکستان برای شکل گیری توافق بین آمریکا و طالبان گفت: پاکستان از جهت های بسیاری وارد این بازی شده.این کشور همواره یک پای ثابت پرورش افراط گرایان بوده است.آنها در پاکستان اموزش می بینند و سلاح به دست می گیرند تا وقتی به کشورهای خودشان برگشتند،به سمت مردم خودشان اسلحه بگیرند.طبیعی است که در شرایط فعلی که آمریکا پای کار آمده پاکستان هم بخواهد اشتباهات گذشته را جبران کند.از سوی دیگر این را هم مد نظر قرار دهیم که این کشور،خودش هم مسائل زیادی با تروریست ها دارد و کنترل این موضوع خیلی وقت ها از دست دولت مرکزی خارج شده. بنابراین خطراتی از سوی افراط گرایان وجود دارد، که اسلام آباد را تهدید می نماید.

وی اضافه نمود: به اعتقاد من رویه کشورهای منطقه از جمله پاکستان هم در استقبال از این مذاکرات صحیح نیست. این گروه تفکری جز خشونت ندارد و چطور می گردد با چنین تفکر و پیشینه ای به سمت مذاکره با آنها رفت؟ کشورهای منطقه باید فکر اساسی نمایند و با تشکیل یک اتحاد میان خودشان که پاکستان هم جزوی از آن باشد، افراطی ها را ریشه کن نمایند.

وی ادامه داد: طالبان تا همین الان هم از موضع بالا سخن گفته. این نوع حرف زدن در حالی که آنها هستند که می خواهند در قدرت نقشی برای خودشان بگیرند، نشان از ذات جنایتکار این گروه دارد. طالبان اگر به قدرت برسد همان خشونت های قبلی را که دو دهه پیش در افغانستان انجام می داد، ادامه خواهد داد. طالبان شایستگی و حرکت در ساختار اسلامی را هم ندارد و حضورش در این ساختار و پذیرش آنها هیچ سودی برای کشورهای منطقه و دنیا اسلام هم ندارد.

یزدان پناه در خاتمه گفت: طالبان همواره به دنبال خریدن زمان برای بازسازی خود بوده است. حتی اگر ده درصد از قدرت در افغانستان هم به آنها سپرده گردد، این گروه به خشونت و تندروی برخواهد گشت و این خطری است که افغانستان و مردم آن را تهدید می نماید.

مشروح این گفت و گو را اینجا بخوانید.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 608

به "آیا اسلام آباد در خطر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اسلام آباد در خطر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید