با لنز تماسی جراحت های قرنیه درمان می گردد

به گزارش مجله ستاره، محققان دانشگاه کویینزلند استرالیا موفق به ابداع یک لنز تماسی شده اند که سطح داخلی آن پوشیده از سلول است و برای درمان زخم قرنیه، جراحت های ناشی از سوختگی، مواد شیمیایی و گرما قابل استفاده است.

با لنز تماسی جراحت های قرنیه درمان می گردد

به گزارش گروه وبگردی خبرنگاران؛ قرنیه خارجی ترین سطح چشم است و از سه نوع سلول اصلی تشکیل شده است که اپی تلیوم سطحی، کراتوسیت های استروما و سلول های اندوتلیالی تک لایه داخلی نام دارند. در حال حاضر برای درمان جراحت های قرنیه، از بانداژی استفاده می گردد که از جنس غشای آمنیوتیک (amniotic) جفت انسان است.

غشای آمنیوتیک داری خاصیت ضد التهابی و ضد زخم است، به علاوه این بانداژ حاوی فاکتورهای رشد است که به بهبودی سریعتر زخم قرنیه یاری می نمایند. یکی از معایب این روش، اثرات متفاوت آن در بیماران مختلف است و گاهی درمان مطابق انتظار پیش نمی رود، از طرفی در صورت کاهش تعداد اهداشوندگان، درمان با مشکل جدی روبرو می شوند.

محققان استرالیایی برای حل این مسائل به روشی دست یافتند که احتمال می رود جایگرین بهتری برای بانداژ قرنیه باشد.

در این روش از یک عدسی صلبیه استفاده می گردد که بزرگتر از لنزهای تماسی متداول است. این لنز یک لایه منحنی پوشیده از اشک روی قرنیه قرار می دهد. سطح داخلی لنز از سلول های استرومای مزانشیمی پوشیده شده که از اهدانماینده دریافت می گردد و نسبت به روش قبلی تاثیر بیشتری در بهبود جراحت دارد و از طرفی استفاده از آن ساده تر است.

بیشتربخوانید:با این لنز آسیب های چشمی را درمان کنید

این روش علاوه بر استفاده در درمان زخم قرنیه، در درمان جراحت های ناشی از سوختگی، مواد شیمیایی و گرما قابل استفاده است. قرار است این روش پس از آزمایش های بالینی برای بیماران قابل استفاده گردد.

منبع: ایرنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 92

به "با لنز تماسی جراحت های قرنیه درمان می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با لنز تماسی جراحت های قرنیه درمان می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید