انرژی باد خزر جای سوخت فسیلی در مازندران را می گیرد؟

به گزارش مجله ستاره، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران گفت: مقدار استفاده از امواج دریای خزر احتیاج به تحقیقات داشته تا از لحاظ اقتصادی آنالیز گردد که استفاده از امواج باد چقدر در مصرف انرژی ما به صرفه خواهد بود.

انرژی باد خزر جای سوخت فسیلی در مازندران را می گیرد؟

فاطمه کاردل در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه انرژی از سوخت فسیلی روزی به خاتمه می رسد و باید به دنبال جایگزین آن باشیم، اظهار کرد: می توان از انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی های خورشیدی، آبی و بادی در صورت امکان انرژی امواج به جای سوخت های فسیلی بهره گرفت.

وی با اشاره به اینکه برخی از انرژی ها مانند آب تجدیدپذیر نیستند، توضیح داد: به دلیل کمبود منابع آبی و قرار دریافت کشور ایران در کمربند خشک و نیمه خشک، بیشتر انرژی خورشیدی در اختیار ما است و انرژی بادی کمتر داریم.

کاردل اعلام کرد: استفاده از انرژی بادی احتیاج به شناسایی منطقه خاصی داشته و انرژی امواج به امواج های قوی احتیاج دارد تا انرژی مورد احتیاج از آن بهره برداری گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با تاکید بر اینکه هنوز در ایران استفاده از انرژی امواج استفاده نشده است، اعلام کرد: تحقیقات نشان داده که امواج کافی نیست یا هزینه اقتصادی بالایی برای به کارگیری آن احتیاج است، بنابراین می توان از منابعی بهره گرفت که هزینه اقتصادی به صرفه ای داشته باشد و هیچ وقت نیز تمام نگردد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه انرژی خورشیدی بهترین گزینه برای کشور است، اعلام کرد: امواج خزر می تواند بخشی از انرژی سواحل را تامین کند اما کافی برای پوشش دادن کل منابع استان نیست چرا که آنقدر امواج بلند در دریای خزر نداریم که فراوری انرژی بالا داشته باشد.

کاردل تاکید نمود: مقدار استفاده از امواج دریای خزر احتیاج به تحقیقات داشته تا از لحاظ اقتصادی آنالیز گردد که استفاده از امواج باد چقدر در مصرف انرژی ما به صرفه خواهد بود؛ به طور مثال انگلیس از امواج دریایی خود برای ایجاد بزرگترین مزرعه انرژی بهره برداری نموده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران اضافه کرد: سواحل غیر از امواج، باد قوی نیز دارد و ایجاد مرزعه انرژی در نزدیکی سواحل می تواند استفاده بهینه از امواج باد باشد و بیشترین چالش پیش رو، انجام مطالعات اولیه و بودجه است.

وی با بیان اینکه برای تبدیل انرژی باد و ساخت مرزعه احتیاج به بودجه لازم داشته تا تبدیل انرژی قابل بهره برداری باشد، اضافه کرد: ایجاد انرژی تجدید پذیر احتیاجمند صرف هزینه اولیه است؛ کار تحقیقاتی در مازندران آغاز شده اما اینکه به مرحله اجرا برسد، هنوز خبری نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 85

به "انرژی باد خزر جای سوخت فسیلی در مازندران را می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انرژی باد خزر جای سوخت فسیلی در مازندران را می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید