کاتب: انتخابات هیات رئیسه موقت در آیین نامه مجلس حذف شده است

به گزارش مجله ستاره، رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت که در آیین نامه جدید برگزاری انتخابات هیات رئیسه موقت حذف شده و به جای آن بلافاصله منتخبان هیات رئیسه دائم را برای سال اول کاری مجلس تعیین می کنند.

کاتب: انتخابات هیات رئیسه موقت در آیین نامه مجلس حذف شده است

غلامرضا کاتب در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به آغاز کار مجلس یازدهم گفت: در ادوار گذشته بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه مجلس، هیات رئیسه سنی، انتخابات هیات رئیسه موقت را برگزار می کرد تا بعد از تایید دو سوم اعتبارنامه ها انتخابات هیات رئیسه دائم تشکیل شود.

وی اضافه کرد: معمولا کار هیات رئیسه موقت بیشتر از یک هفته به طول نمی انجامید و این تنها باعث اتلاف وقت مجلس می شد ما در اصلاح آیین نامه داخلی مجلس، هیات رئیسه موقت را حذف کردیم و به جای آن بلافاصله انتخابات هیات رئیسه دائم برگزار می شود، در همین زمان هم اعتبارنامه ها مورد بررسی قرار می گرفت.

کاتب اضافه کرد: با اصلاح آیین نامه دیگر لازم نیست اعتبارنامه نماینده تایید شود تا او بتواند کاندیدای عضویت در هیات رئیسه باشد؛ در صورت رد شدن اعتبارنامه عضوی از هیات رئیسه، مجددا برای آن پست انتخابات برگزار می شود البته تجربه ثابت کرده اعتبارنامه اعضای هیات رئیسه تایید می شود لذا تایید یا رد اعتبارنامه ها تاثیری در کاندیدا شدن افراد در انتخابات هیات رئیسه ندارد.

رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس یکی دیگر از تغییرات در آیین نامه جدید را عضویت منتخبان در کمیسیون ها براساس امتیازبندی عنوان و اظهار کرد: امتیاز افراد براساس شاخص هایی همچون سوابق نمایندگی، مدرک تحصیلی و سابقه مدیریت اجرایی تجمیع می شود و هر کسی با کسب امتیاز بیشتر می تواند به عضویت در کمیسیون مدنظرش درآید. با این کار جلوی لابی گری افراد برای ورود به کمیسیون ها گرفته می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1020

به "کاتب: انتخابات هیات رئیسه موقت در آیین نامه مجلس حذف شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاتب: انتخابات هیات رئیسه موقت در آیین نامه مجلس حذف شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید