پرس تی وی خبر داد؛ زیاده خواهی آمریکا، عامل گره خوردن مذاکرات وین

به گزارش مجله ستاره، شبکه پرس تی وی گزارش داد مطلع شده آمریکا با اصرار بر عدم لغو 500 تحریم برجامی، عامل گره خوردن گفت وگوها در وین است.

پرس تی وی خبر داد؛ زیاده خواهی آمریکا، عامل گره خوردن مذاکرات وین

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، طبق گزارش پرس تی وی، این شبکه مطلع شده است که آمریکا با اصرار بر عدم لغو 500 تحریم برجامی عامل گره خوردن مذاکرات در وین است.

بر اساس آنچه این شبکه گزارش داده، باقی ماندن تحریم این 500 نهاد و فرد باعث می شود که ایران نتواند از منافع اقتصادی برجام استفاده کند.

این گزارش افزوده زیاده خواهی آمریکا در این راستا، بر خلاف ماده 29برجام، مانع عادی شدن روابط تجاری و اقتصادی ایران با جهان خواهد شد.

پیشتر یک وبگاه تحلیلی آمریکایی با اشاره به فرایند کند پیشرفت ها در مذاکرات احیای برجام در وین گزارش کرد در صورتی که توافق هسته ای ایران در حال حاضر احیا نشود، احتمال می رود هرگز این توافق ابقا نشود.

طبق این گزارش، دور چهارم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین روز جمعه هفته گذشته آغاز شد اما پیشرفت های اندکی در زمینه چگونگی رفع اختلافات برای لغو تحریم های ایالات آمریکا در قبال محدود شدن برنامه هسته ای ایران حاصل شده است.

این وبگاه آمریکایی سپس توضیح داد، علی رغم هفته ها مذاکره ، دو طرف ایران و آمریکا همچنان درگیر این هستند که آمریکا در حال حاضر باید چه تحریم هایی را بردارد و همچنان اختلافاتی در خصوص اقداماتی وجود دارد که می بایست برای پیشرفت های هسته ای ایران از زمان خروج آمریکا از برجام در سال 2018 تا به امروز در پیش گرفت.

علی رغم آن که مقام های جمهوری اسلامی تأکید کرده اند که آمریکا باید برای بازگشت مجدد به برجام تمامی تحریم های ایران با هر عنوانی را لغو کند اما واشنگتن تنها برای لغو برخی تحریم های ایران ابراز آمادگی کرده است.

طبق این گزارش، یکی از مقام های ارشد وزارت خارجه آمریکا درباره برداشته شدن تحریم های واشنگتن علیه تهران گفته است: اگر به این باور برسیم که حفظ یک تحریم خاص با بازگشت به برجام ناسازگار است، آمادگی داریم آن (تحریم) را برداریم اما اگر متقابلاً احساس کنیم که حفظ آن (تحریم) با برجام سازگار است، آن (تحریم ها) را حفظ خواهیم کرد.

با این حال مقام های جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده اند که ایالات متحده نه تنها باید تمامی تحریم ها را لغو کند بلکه ایران باید به صورت مستقل لغو تحریم ها را راستی آزمایی کند.

در همین حال، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران مدعی شد که ورود به برجام مانعی برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران به بهانه مسائل غیرهسته ای ایجاد نمی کند.

وی در ادامه تأکید کرد که که دولت بایدن تحریم های اعمال شده به بهانه های ادعایی تروریسم را رفع نخواهد کرد.

دولت پیشین آمریکا به ریاست دونالد ترامپ بعد از خروج از برجام، علاوه بر بازگرداندن تحریم های رفع شده به موجب این توافق علیه ایران، برخی از اشخاص و نهادهای ایران که قبلاً به بهانه های هسته ای در فهرست تحریم قرار گرفته بودند را با برچسب های دیگری نظیر تروریسم یا سلاح های کشتار جمعی نیز در فهرست تحریم قرار داد.

هدف دولت ترامپ از این اقدام آن طور که مشاوران غیررسمی اش اذعان کرده اند سخت کردن بازگشت دولت بعدی آمریکا به توافق هسته ای بود.

دولت آمریکا به ریاست جو بایدن مدعی است در تلاش است از طریق مذاکرات جاری در شهر وین زمینه های بازگشت کشورش به برجام را فراهم کند. از جمله مهم ترین موانع در این مذاکرات حل و فصل اختلافات بر سر تحریم هایی است که آمریکا برای پایبند شدن به برجام بایستی رفع کند.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 29 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 خرداد 1400 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1654

به "پرس تی وی خبر داد؛ زیاده خواهی آمریکا، عامل گره خوردن مذاکرات وین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرس تی وی خبر داد؛ زیاده خواهی آمریکا، عامل گره خوردن مذاکرات وین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید