معاون وزیر نیرو: کاشت برنج در 17 استان فاجعه است

به گزارش مجله ستاره، معاون امور آب و فاضلاب وزارت نیرو به کشت محصول پرآبخواه برنج در سطح 17 استان کشور اشاره و بیان نمود: این یک فاجعه به لحاظ مصرف بالای آب است.

معاون وزیر نیرو: کاشت برنج در 17 استان فاجعه است

قاسم تقی زاده خامسی روز پنجشنبه در نشستی به منظور آنالیز تامین آب مشهد در این شهر اضافه نمود: آنالیزها نشان می دهند سطح کاشت سال جاری برنج در استان خوزستان چهار برابر بیشتر از پارسال شده و این در حالی است که هم اینک ساکنان 10 هزار روستا در سطح کشور آب ندارند.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی در ایران 90 درصد از کل حجم آب تولیدی کشور را مصرف می نماید، بنابراین مدیریت مصرف آب در همه سطوح و بخش ها به ویژه در عرصه کشاورزی مورد تاکید واقع شده است.

معاون وزیر نیرو بر لزوم اجرای طرح جایگزینی به منظور استفاده از پساب در بخش کشاورزی و نهادینه شدن این شیوه تاکید و اعلام کرد: بخش کشاورزی خراسان رضوی به تنهایی سالانه 11 میلیارد ریال متر مکعب آب مصرف می نماید لذا اجرای طرح جایگزینی در این استان امری لازم است.

وی گفت: هم اینک ساکنان 320 روستای خراسان رضوی آب ندارند و 200 روستا در سطح این استان با تانکر سیار آبرسانی می شوند.

تقی زاده خامسی همچنین به سهم 20 درصدی خراسان رضوی در بحران کسری منابع آب زیرزمینی کشور اشاره و اعلام کرد: حجم برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی در این استان بسیار زیاد و حدود یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب در سال برآورد می گردد.

وی اضافه نمود: انسداد چاههای غیرمجاز و مدیریت مصرف یکی از راهکارهای جبران کسری مخازن آب زیرزمینی در سطح کشور است.

نشست آنالیز تامین آب مشهد با حضور معاون وزیر نیرو، نمایندگان این شهرستان در مجلس شورای اسلامی و مدیران و کارشناسان شرکتهای آب و فاضلاب و آب منطقه ای برگزار گردید.

99.9 درصد جمعیت 3.5 میلیون نفری کلانشهر مشهد زیر پوشش خدمات شبکه آبرسانی و 57 درصد آن زیر پوشش شبکه فاضلاب هستند. آب مورد احتیاج مشهد از 370 حلقه چاه، یک دهنه چشمه، دو رشته قنات و سدهای طرق، دوستی و کارده تامین می گردد. این شهر سالانه میزبان 30 میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران و دنیا است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 395

به "معاون وزیر نیرو: کاشت برنج در 17 استان فاجعه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون وزیر نیرو: کاشت برنج در 17 استان فاجعه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید