دلایل آبریزش بینی، سرماخوردگی همواره متهم نیست!

به گزارش مجله ستاره، این یک تصور غلط است که ما عموما دلیل آب ریزش بینی را سرما خوردگی می دانیم. این اتفاق در بسیاری از موارد ممکن است به دلیل آلرژی های فصلی و حساس شدن سینوس ها رخ دهد.

دلایل آبریزش بینی، سرماخوردگی همواره متهم نیست!

به گزارش، یکی از بیماری ها و حساسیت هایی که ممکن است شما را در طول روز کلافه و ناراحت کند، حساسیت سیسنوس ها و آب ریزش بینی است. عموما تصور می گردد دلیل این اتفاق محدود به سرماخوردگی می گردد اما این یک تصور غلط است. آب ریزش بینی دلایل مختلفی دارد که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره می کنیم.

یکی از رایج ترین دلایل آب ریزش بینی عفونت یا حساس شدن سینوس های شماست. به این ترتیب که اگر تب دارید و به دلیل خستگی نمی توانید از جایتان بلند شوید، سرفه، خلط یا ترشحات غلیظ زرد یا سبز رنگ دارید ممکن است دچار عفونت سینوسی شده باشید. در این حالت خلط گلو هم ممکن است داشته باشید. برای درمان این نوع حساسیت یکی از بهترین راه ها استفاده از آنتی بیوتیک است که حتما باید پزشک آن را برای شما تجویز کند، پس به پزشک مراجعه کنید. یکی از درمان های خانگی هم استفاده از سرم آب نمک با آب ولرم و شست وشو بینی با آن است.

سرماخوردگی هم از جمله شایع ترین دلایل آب ریزش بینی است که علایم مشهودی دارد. گرفتگی بدن، گلو درد، عطسه کرد و آب ریزش چشم و... علائمی هستند که نشان می دهند شما دچار سرماخوردگی شده اید و ویروس سرماخوردگی وارد بینی و بدن شما شده. در این حالت بدن وارد فرآیند مقابله با این ویروس می گردد و یکی از عوارض آن آب ریزش بینی است. در نظر داشته باشید که رنگ موکوس سرماخوردگی شفاف است و حالت آن آبکی است و اگر سبز تیره یا زرد رنگ باشد نشان می دهد سیسنوس ها نیز درگیر عفونت شده اند. درمان سرماخوردگی استراحت و آب رسانی به بدن است و البته استفاده از داروهای رایج در سرماخوردگی تحت نظر پزشک است. در این مورد هم شست وشوی بینی و دهان با استفاده از سرم آب نمک می تواند بسیار موثر باشد.

اگر احساس می کنید بدن شما در مقابل حساسیت های فصلی واکنش نشان می دهد، یک بار برای همواره با مشورت و نظر یک پزشک با دلایل و راه های مقابله با آن آشنا شوید. وقتی شما در معرض مواد محرک قرار می گیرید ممکن است بینی شما تحریک گردد، خصوصا زمانی که بدن شما نیز به حساسیت های فصلی حساس باشد. به طور معمول قرار دریافت در معرض ماده آلرژن باعث خارش بینی، تورم داخل بینی و عطسه های زیاد و فراوری موکوس آبکی زیادی گردد.

برای درمان آبریزش بینی بر اثر آلرژی راه های مرسومی وجود دارد که یکی از مهم ترین آنها آنتی هیستامینها هستند که باعث توقف پاسخ بدن به هیستامین ها که عوامل آلرژی زا هستند می گردد. اسپری های استروئیدی بینی هم می توانند به کاهش التهاب بینی و کم شدن ترشح موکوس یاری نمایند. اگر آلرژی شما به خاطر گرده است سعی کنید از آن ها دوری کنید. فرش ها را زود به زود جارو برقی بکشید چون گرد و خاک زیادی دارند.

دور نگه داشتن حیوانات خانگی از اتاق خواب هم می تواند آلرژن ها را محدود کند. اگر بیش از یک هفته آبریزش بینی داشتید و متوجه غلیظ شدن آن ها یا زرد و سبز رنگ شدنشان شدید به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات آلرژی می تواند منجر به عفونت سینوس گردد.

در بعضی موارد نیز گریه کردن طولانی باعث می گردد قطره های اشک به دریچه های سینوسی شما برود و باعث تحریک آنها گردد. در خصوص دیگر نیز مصرف غذاهای تند می تواند زمینه ساز ریزش آب بینی گردد.

منبع:ایرنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 16 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 436

به "دلایل آبریزش بینی، سرماخوردگی همواره متهم نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل آبریزش بینی، سرماخوردگی همواره متهم نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید