خبرنگاران مِهر ناتمام مسکن در خراسان رضوی

به گزارش مجله ستاره، مشهد-خبرنگاران- دولت تدبیر و امید همچنان درگیر طرح نیمه تمامی با عنوان مسکن مهر است که نتوانست مِهر خود را بر متقاضیان خانه کامل کند و هنوز بخش قابل توجهی از این واحدها به دلایل مختلف کامل نشده است.

خبرنگاران مِهر ناتمام مسکن در خراسان رضوی

جهت دریافت خدمات پتینه کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

در طرح مسکن مهر که از سال 1386 در کل کشور از جمله خراسان رضوی شروع شد، دولت زمین رایگان و تسهیلات بانکی در اختیار متقاضی می گذاشت و متقاضی با بهره گیری از آورده اقتصادی خود، خانه اش را در قالب طرحهایی مانند خودمالک، تعاونی و انبوه ساز می ساخت.

این طرح به دلایل مختلف از جمله جانمایی نامناسب، اشکال در طراحی، ایمن سازی، تاسیسات زیربنایی و روبنایی و دهها مساله دیگر در دولت دهم به خاتمه نرسید و بخش اعظمی از خانه ها به صورت نیمه تمام برای دولت یازدهم ماند با این حال دولت تدبیر و امید متعهد شد این پروژه را ظرف چهار سال به اتمام برساند اما به رغم بهره برداری از عمده خانه ها، هنوز تعدادی از واحدها در خراسان رضوی افتتاح نشده است.

براساس آنچه مسوولان بیان می نمایند، دلیل اصلی عدم تکمیل طرح مسکن مهر کم کاری تعاونیها، ضعف مدیریتی آنها، نداشتن متقاضیان موثر یا نیمه ساخت رها کردن ساختمانها بوده است و دولت در آخرین سال از مسوولیت خود سعی نموده به هر طریق ممکن طرح مسکن مهر 13 ساله را به اتمام برساند.

راه چاره دولت برای اتمام حدود 17 هزار واحد به جامانده مسکن مهر در خراسان رضوی مشخص تکلیف آنها در قالب اتمام ساخت یا واگذاری زمین آنها به طرح اقدام ملی فراوری و عرضه مسکن به عنوان طرح ابتکاری دولت دوازدهم برای خانه دار کردن مردم است.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی درباره شرایط کلی طرح مسکن مهر در استان به خبرنگار خبرنگاران گفت: تعهد استان در این طرح ساخت 120 هزار و 601 واحد بوده است که از این تعداد 56 هزار و 994 واحد در شهرهای دارای بیش از 25 هزار نفر جمعیت، 43 هزار و 555 واحد در شهرهای جدید و 20 هزار و 52 واحد در شهرهای دارای کمتر از 25 هزار نفر جمعیت قرار گرفته است.

قدرت الله ابک اضافه نمود: از کل واحدهای طرح مسکن مهر در خراسان رضوی تا خاتمه شهریور ماه سال جاری 102 هزار و 757 واحد افتتاح شده که از این تعداد 32 هزار و 700 واحد تا خاتمه دولت دهم و باقی آن در دولتهای یازدهم و دوازدهم بوده است.

وی اضافه نمود: بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات، 300 هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح مسکن مهر در خراسان رضوی قرارداد منعقد نموده که از این میزان تا به امروز حدود 280 هزار میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: از 17 هزار و 844 واحد به جامانده مسکن مهر در استان که هنوز به بهره برداری نرسیده است، 808 واحد دارای متقاضی بوده و در حال مشخص تکلیف است اما باقی واحدها فاقد متقاضی هستند که به طرح اقدام ملی فراوری و عرضه مسکن واگذار می شوند.

629 واحد به جامانده مسکن مهر در 58 شهر کوچک خراسان رضوی

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار خبرنگاران گفت: تعهد اجرای طرح مسکن مهر این بنیاد در استان 18 هزار و 699 واحد بوده که در 58 شهر دارای کمتر از 25 هزار نفر جمعیت اجرا شده که از این تعداد 18 هزار و 70 واحد افتتاح و به صورت فروش اقساطی (تقسیط هزینه ساخت خانه و پرداخت آن به بانک) به متقاضیان واگذار شده است.

حسین بهروانفر اضافه نمود: از کل واحدهای مسکن مهر شهرهای دارای کمتر از 25 هزار نفر جمعیت خراسان رضوی 629 واحد به جامانده و هنوز به فروش اقساطی نرسیده است اما ساخت آنها در حال اجرا است.

وی گفت: آورده هر متقاضی مسکن مهر در شهرهای کمتر از 25 هزار نفر جمعیت خراسان رضوی متفاوت است و میزان تسهیلات دولت برای این طرح در طول سالهای گذشته از 200 میلیون تا 400 میلیون ریال بوده است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: متقاضیان واحدهای به جامانده مسکن مهر در شهرهای کمتر از 25 هزار نفر جمعیت استان باید با مراجعه به بانک، تقاضای خود را برای دریافت مسکن اعلام نموده و هزینه آن را به صورت اقساط پرداخت نمایند.

بهروانفر با بیان این که اجرای پروژه مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت استان تا خاتمه سال به اتمام می رسد اضافه نمود: واحدهای به جامانده مسکن مهر در شهرهای لطف آباد، فرهادگرد، قلندرآباد، سپیدسنگ، عشق آباد، قدمگاه، جغتای، مزداوندو کلات نادری قرار دارند که تا به امروز به طور متوسط 50 درصد از آنها ساخته شده است.

نقص خدمات روبنایی در بیشتر طرحهای مسکن مهر

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی درباره خدمات روبنایی طرح مسکن مهر گفت: عمده شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت استان که طرح مسکن مهر در آنها اجرا شده است، مشکل خدمات روبنایی دارند و فقط چند مدرسه و مسجد در این شهرها ساخته شده و باقی این خدمات در آنها ارایه نشده است.

بهروانفر مشکل اصلی در عدم تکمیل خدمات روبنایی در طرحهای مسکن مهر شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت خراسان رضوی را کمبود اعتبار دانست و اضافه نمود: از یک سو باید وزارت راه و شهرسازی اعتبار لازم در این زمینه را تامین کند و از سوی دیگر سازمانهای متولی در حوزه خدمات روبنایی مانند آموزش و پرورش، نیروی انتظامی باید به تکالیف خود عمل نمایند.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: به طور معمول در هر منطقه که طرح مسکن مهر در آن اجرا شده است، وزارت راه و شهرسازی بخشی از اعتبارات لازم را تامین نموده و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز در این زمینه تخصیص اعتبارنموده است اما اخیرا اولویتهای طرح مسکن مهر برای تامین اعتبار خدمات روبنایی آن در استان اعلام شد اما تامین اعتبار لازم در این خصوص انجام نگرفت.

بهروانفر اضافه نمود: تا به امروز فقط چند مدرسه در طرحهای مسکن مهر شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت استان از محل بعضی از یارانه های دولت تا مرحله سفتکاری ساخته شده و تکمیل ساختمان مدرسه برعهده سازمان نوسازی مدارس گذاشته شده است که هزینه ساخت و تجهیز باقی آن توسط خیرین مدرسه ساز تامین شده است.

وی اضافه نمود: تا به امروز در طرح مسکن مهر چندین شهر از شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت خراسان رضوی با یاری خیرین، مساجدی ساخته شده و در این زمینه دولت اعتباری تخصیص نداده است.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی متقاضیان را مسوول تامین هزینه اجرای آسفالت و آماده سازی محوطه و ساختن کانال در منطقه محل اجرای طرح مسکن مهر دانست و گفت: با این حال دولت برای آماده سازی محوطه منطقه مسکن مهر یارانه ای در حد 500 میلیون ریال به 6 منطقه در استان یاری نموده است.

بهروانفر اضافه نمود: ساخت راه دسترسی به منطقه مسکن مهر هر شهر برعهده دولت است که مقرر شد وزارت راه و شهرسازی 20 میلیارد ریال به این بخش اختصاص دهد و در صورتی که شهرداری اقدام به ساخت راه نماید اراضی واقع در اطراف منطقه مسکن مهر، قیمت گذاری شود و براساس صورتهای اقتصادی که شهرداری بابت ساخت راه ارایه می دهد این اراضی به شهرداری واگذار شود.

وی گفت: در مجموع شرایط ارایه خدمات روبنایی در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت استان خراسان رضوی که طرح مسکن مهر در آنها اجرا شده است، بغرنج نیست زیرا اغلب این شهرها کوچک هستند و حدبیشتر واحدهای مسکن مهر در آنها به 150 واحد می رسد.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: این بنیاد اولویتهای ارایه خدمات روبنایی مانند ساختمان کلانتری، مدرسه، درمانگاه و غیره در شهرهای محل اجرای طرح مسکن مهر را به متولیان ارایه داده اما هنوز تامین اعتبار لازم در این خصوص انجام نگرفته است.

بهروانفر در مورد خدمات زیربنایی (آب، برق، تلفن، گاز و فاضلاب) طرح مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت خراسان رضوی نیز گفت: واحدهای بهره برداری شده مسکن مهر در این شهرها فاقد مشکل در حوزه خدمات زیربنایی مانند برق، آب و گاز و شبکه فاضلاب و تلفن هستند.

تعاونی ها، مشکل اصلی طرح مسکن مهر در شهرهای جدید خراسان رضوی

بنا به گفته مسوولان، علت اصلی کندی اتمام طرح مسکن مهر در شهرهای جدید گلبهار و بینالود خراسان رضوی تعاونی ها و ضعف آنها در مدیریت طرح است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران در تشریح شرایط طرح مسکن مهر این شهر گفت: از 39 هزار و 833 واحد مسکن مهر در این شهر تا به امروز 31 هزار و 360 واحد افتتاح شده که از این تعداد 14 هزار و 209 واحد مربوط به انبوه سازان، 15 هزار و 989 واحد مربوط به تعاونی ها و هزار و 162 واحد مربوط به خودمالکین بوده است.

هومن گریوانی اضافه نمود: از هشت هزار و 437 واحد به جامانده طرح مسکن مهر در شهر جدید گلبهار، هزار و 10 واحد آماده افتتاح است، سه هزار و 133 واحد در بهمن ماه افتتاح می شود و چهار هزار و 294 واحد به جامانده مربوط به بخش تعاونی است که دولت نسبت به آنها مسوولیتی ندارد.

وی اضافه نمود: از چهار هزار و 294 واحد مسکن مهر که مربوط به تعاونی ها است، ساخت 2 هزار و 149 واحد بیش از 30 درصد پیشرفت فیزیکی و 2 هزار و 145 واحد کمتر از 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

او ادامه داد: با توجه به نشستهایی که با مدیران اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اداره کل راه و شهرسازی برگزار گردید، طبق یک برنامه زمان بندی، واحدهای مسکن مهر متعلق به تعاونیها که بیش از 30 درصد پیشرفت اجرایی دارند باید تا خاتمه سال به اتمام برسند.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار گفت: 2 هزار و 145 واحد مسکن مهر که کمتر از 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، با توجه به مصوبه شورای مسکن خراسان رضوی باید اقاله نمایند و زمین واحد را به دولت بازگردانند.

گریوانی اضافه نمود: در این راستا تا به امروز هزار و 360 واحد اقاله نموده و زمین آنها به دولت بازگشته است اما 785 واحد به جامانده با وجود مکاتبات بسیار زمینشان به دولت بازگردانده نشده است که به زودی به مراجع قضایی ارجاع داده می شوند.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بینالود نیز در این باره به خبرنگار خبرنگاران گفت: ساخت هزار و 871 واحد مسکن مهر در این شهر واقع در شمال استان خراسان رضوی کامل نشده و ناتمام مانده است.

حمیدرضا یزدانی اضافه نمود: کل سهمیه شهر جدید بینالود از طرح مسکن مهر سه هزار و 722 واحد بود که 76 درصد پیشرفت اجرایی دارد و از این تعداد تا به امروز هزار و 851 واحد به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: تعداد متقاضیان مسکن مهر و دارای قرارداد پیش فروش در بینالود 2 هزار و 150 نفر است که از کل واحدهای به بهره برداری رسیده در این طرح هزار و 663 واحد تحویل متقاضیان شده و باقی واحدها نیز در نوبت تحویل به آنان است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بینالود گفت: از کل واحدهای مسکن مهر بینالود 2 هزار و 820 واحد توسط انبوه سازان ساخته شده که از این تعداد هزار و 554 واحد به بهره برداری رسیده است، 97 واحد به صورت انفرادی ساخته شده که به طور کامل به بهره برداری رسیده و 805 واحد نیز مربوط به تعاونی هاست که از این تعداد 200 واحد تکمیل شده است.

یزدانی اضافه نمود: اغلب تعاونی های مسکن مهر از برنامه عقب هستند، بعضی از واحدهای مسکن مهر متعلق به این گروه در بینالود در حد فونداسیون ساخته شده و بدون متقاضی هستند با این حال بیشتر این واحدها مشخص تکلیف شده اند.

شرایط به نسبت مناسب ارائه خدمات به مسکن مهر در شهرهای جدید

براساس آنچه مسوولان شرکتهای عمران شهرهای جدید گلبهار و بینالود می گویند ارائه خدمات روبنایی و زیربنایی طرح مسکن مهر در این شهرها به نسبت بهتر از شهرهای کوچک استان است و شرایط قابل قبولی دارد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار در این باره می گوید: همه واحدهای بهره برداری شده طرح مسکن مهر در گلبهار خدمات زیربنایی مانند آب، برق، گاز، تلفن و فاضلاب را دارند و در مورد خدمات روبنایی منطقه مسکن مهر مانند محوطه سازی، شرکت عمران شهر جدید گلبهار در اجرای بعضی از آنها مشارکت نموده است.

گریوانی اضافه نمود: شرکت عمران شهر جدید گلبهار تا به امروز ساختمان کلانتری، پاسگاه و پلیس راه را در منطقه مسکن مهر ساخته و تحویل نهادهای متولی داده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بینالود نیز در این باره به خبرنگار خبرنگاران گفت: در چند سال اخیر به دلیل افزایش خدمات روبنایی، شمار ساکنان مسکن مهر این شهر افزایش یافته و هم اینک به حدود 700 خانوار رسیده است.

یزدانی با اشاره به خدمات زیربنایی سایت مسکن مهر این شهر اضافه نمود: واحدهای مسکن مهر در بینالود انشعابات گاز، تلفن، برق، آب و شبکه فاضلاب را دارند و ساخت مسجد، 2 مرکز تجاری، یک درمانگاه، یک سالن ورزشی، سه مدرسه، فضای سبز، خاتمهه مسافری و کتابخانه از خدمات روبنایی است که تا به امروز در سایت مسکن مهر بینالود ارائه شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 19 آبان 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1236

به "خبرنگاران مِهر ناتمام مسکن در خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مِهر ناتمام مسکن در خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید