خبرنگاران بازدید مجازی از خانه تاریخی مهربان فراهم شد

به گزارش مجله ستاره، تهران- خبرنگاران- مدیر بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران بیان کرد که با توجه به پایداری بیماری کرونا، امکان بازدید مجازی از خانه مهربان در بافت تاریخی عودلاجان منطقه 12 پایتخت وجود دارد.

خبرنگاران بازدید مجازی از خانه تاریخی مهربان فراهم شد

جهت دریافت خدمات پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش روز چهارشنبه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، ابوالفتح شادمهری، گفت: با توجه به پایداری بیماری کووید 19، با پیگیری بعمل آمده توسط این مدیریت و با همت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به منظورحفظ سلامتی و رفاه علاقه مندان بناهای تاریخی شهر تهران، امکان بازدید مجازی از خانه مهربان در بافت تاریخی عودلاجان فراهم شد.

وی در مورد این بنای تاریخی اضافه کرد: خانه مهربان در دوره پهلوی و در محله تاریخی عودلاجان، در گذر میرزا محمود، روبروی عمارت ارزش مند قوام الدوله احداث شده است.

شادمهری علت نام گذاری این اثر را مالکیت فردی به نام حسین مهربان منش در هنگام ثبت مطرح نمود و گفت: در نقشه های تاریخی کرشیش و عبدالغفار مربوط به دوران قاجار، مالکین مختلفی برای بنای فعلی ذکر شده که همین عامل نشان دهنده تخریب و احداث ساختمان های مختلف در طول زمان در این محل بوده است.

وی اضافه کرد: صاحب این بنا یکی از خیرین بنام بود که این بنا را برای استفاده احتیاجمندان به موسسه خیریه کهریزک واگذار نموده بود؛ این بنا مدتی محل انبار و بسته بندی محصولات بود و بعد از چند سال با تغییر کاربری به رستورانی سنتی تبدیل شده بود که در نهایت اوایل دهه 90 هجری شمسی بنا توسط شهرداری تهران خریداری شد.

شادمهری گفت: پس از انجام عملیات بازسازی و به منظور حضور مسئولین در محله های تاریخی شهر تهران با هدف آشنایی و یاری به احیای این محله های ارزشمند، این بنا به عنوان منزل مسکونی در اختیار شهردار وقت تهران نهاده شد، اما پس از روی کار آمدن مدیریت شهری جدید و تغییر نگرش، این بنا مجدد با تغییر کاربری از مسکونی به اداری در اختیار مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران نهاده شد تا بتواند با حضور میدانی خود، یاری به احیاء بافت تاریخی عودلاجان و حصار ناصری به عنوان بخشی از شناسنامه تهران قدیم کند.

مدیر بافت و بناهای تاریخی اضافه کرد: خانه مهربان دارای زمینی به مساحت 900 متر با زیر بنایی حدود 530 متر مربع میباشد که در یک طبقه با دربرگیری زیر زمین احداث شده است و دارای دو حیاط در بخش شمالی و جنوبی است که ارتباط به زیر زمین به وسیله پلکان حیاط شمالی و جنوبی نیز امکان پذیر است.

وی اعلام کرد: حیاط شمالی دارای 2 ورودی به داخل مجموعه است که یکی از این ورودی ها نسبتاً جدید بوده و به خاطر احتیاج ساکنین به فضای پارکینگ با تخریب بخشی از دیوار در کنج ایوان شمالی ایجاد شده است؛ همچنین اتاق مرکزی یا اصلی به عنوان شاه نشین خانه مورد استفاده بوده است.

شادمهری اضافه کرد: از تزئینات خانه می توان به طاق نماهای هلالی، گره چینی آجری، انواع گچ بری ها، گره چینی چوبی در سقف اتاق مرکزی و بازشو های چوبی اشاره نمود.

وی یادآورشد، مصالح تشکیل دهنده بنا آجر، سنگ، چوب و دیوارهای خشتی بوده است و سقف از جنس شیروانی بر روی خرپاهای چوبی و سقف زیرزمین از جنس آجرطاق ضربی است.

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با بیان اینکه بازدید مجازی در شرایط کنونی می تواند سبب کاهش تردد در شهر، رفاه حال شهروندان و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا گردد تأکید کرد: با این اقدام، این امکان فراهم شده است تا در هر زمانی علاقمندان به تاریخ تهران و پایتخت ایران از سراسر جهان بتوانند به مشاهده این بنای با ارزش از زوایای مختلف بپردازند.

شادمهری در خاتمه گفت: با توجه به ادامه شرایط فعلی در مورد پاندومی کرونا، مدیریت شهری مصمم است امکان بازدید مجازی از ابنیه های تاریخی را گسترش دهد.

لازم به ذکر است که علاقه مندان می توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی https://vtour.tehran.ir/mehrabanhouse امکان بازدید مجازی از این بنای تاریخی را داشته باشند.

خانه مهربان با قدمت قاجاری در منطقه 12 تهران واقع شده است که در سال 84 در فهرست آثار ملی نهاده شد. هم اینک این خانه تاریخی به عنوان محل اداری بافت تاریخی شهرداری تهران محسوب می گردد.

عودلاجان یا اودلاجان از محله های قدیمی شهر تهران است که از غرب به خیابان ناصرخسرو، از شرق به ری، از شمال به امیر کبیر و از جنوب به 15 خرداد محدود است و سه محله اصلی امامزاده یحیی، پامنار و ناصرخسرو را در بر می گیرد که از نظر تاریخی، به دلیل وجود بناهای تاریخی متعدد، بسیار غنی است.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1118

به "خبرنگاران بازدید مجازی از خانه تاریخی مهربان فراهم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بازدید مجازی از خانه تاریخی مهربان فراهم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید