تحولات سودان، برگزاری اولین نشست دولت انتقالی، اعلام زمان مذاکرات صلح با گروه های مسلح

به گزارش مجله ستاره، همزمان با برگزاری اولین جلسه دولت انتقالی سودان در ساختمان نخست وزیری این کشور در خارطوم، زمان مذاکرات صلح با گروه های مسلح اعلام شد.

تحولات سودان، برگزاری اولین نشست دولت انتقالی، اعلام زمان مذاکرات صلح با گروه های مسلح

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، این روزها سودانی ها مشغول پایه گذاری ساختار جدیدی در کشورشان هستند. عبدالله حمدوک به عنوان نخست وزیر دولت انتقالی هفته گذشته اعضای کابینه خود را معرفی کرد و اولین اولویت این دولت را دستیابی به صلح با گروه های مسلح سودانی دانست.

دولت انتقالی سودان امروز در برابر اعضای شورای حاکمیتی و رئیس دستگاه قضایی و سایر مسئولان این کشور سوگند یاد خواهد نمود و پس از انجام مراسم تحلیف، اولین جلسه خود را در ساختمان نخست وزیری در خارطوم برگزار می نماید.

به نوشته روزنامه های سودانی، فیصل محمد صالح وزیر اطلاع رسانی سودان با بیان این خبر اضافه کرد: در نشست وزیران دولت انتقالی موضوعات اولویت دار و فوری را مورد بحث و آنالیز قرار می دهد، اما تاکنون موضوع خاصی دراین زمنیه مشخص نشده است.

دولت انتقالی سودان 18 وزیر دارد که توسط ائتلاف آزادی و تغییر به عبدالله حمدوک پیشنهاد شده اند. این وزیران پس از دریافت رای مثبت شورای حاکمیتی با شرکت در نشست هیئت دولت جدید خارطوم رسما فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

نخست وزیر دولت انتقالی سودان پس از انتصاب به این سمت، مهم ترین اولویت دولت خود را برقراری صلح و ثبات در سراسر کشور دانست و گفت: 70 الی 80 بودجه سودان صرف هزینه های جنگ می گردد که با انتها دادن به آن می توان این مبلغ را صرف رشد و شکوفایی اقتصاد کرد.

روزنامه سودان تریبون به نقل از سرلشکر شمس الدین کباشی عضو شورای حاکمیتی سودان نوشت: هیئتی از دولت انتقالی برای اولین مرتبه فردا راهی سودان جنوبی خواهد شد تا در نشست مذاکرات صلح با گروه های مسلح از جمله جبهه انقلابی و جنبش مردمی به رهبری عبدالعزیز الحلو شرکت کند.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور سودان جنوبی به طور رسمی از خارطوم دعوت نموده است که در نشست جوبا شرکت کند و این دعوتنامه دیروز به رئیس شورای حاکمیتی تحویل شد.

کباشی با بیان اینکه سودان به برقراری صلح با گروه های مسلح ملزم است، گفت: رئیس جمهور سودان جنوبی و دولت جوبا بسیار مشتاق هستند که مذاکرات صلح خارطوم با گروه های مسلح سودانی به نتایج مثبتی برسد.

وی توضیح داد: مسئولیت به پایان رساندن صلح با گروه های مسلح به عهده شورای حاکمیتی و دولت انتقالی است.

به نوشته این روزنامه سودانی، رهبران جبهه انقلابی دیروز در دیدار با نخست وزیر دولت انتقالی ابراز تمایل کردند که با این دولت صلح نمایند. عبدالعزیز الحلو رهبر جنش مردمی سودان هفته گذشته برای امضای توافقنامه صلح با دولت خارطوم اعلام آمادگی نموده بود. این در حالی است که عبدالله حمدوک طی یک نشست مطبوعاتی گفته بود گروه های مسلح جزیی از انقلاب مردم سودان هستند.

جبهه انقلابی جزیی از ائتلاف آزادی و تغییر است که پیش از تشکیل دولت انتقالی مذاکراتی را با این ائتلاف در مورد مشارکت در ساختار قدرت انجام داد، اما این مذاکرات توافق نهایی نرسید.

جبهه انقلابی که متشکل از چند گروه مسلح است و در دارفور واقع در غرب سودان فعالیت دارد.

بر اساس توافق ائتلاف آزادی و تغییر با نظامیان، دولت انتقالی طی 6 ماهه اول عمر خود باید با گروه های مسلح سودانی صلح کند و ثبات را در این کشور برقرار کند.

خبر دیگری از خارطوم حاکیست که نماینده اتحادیه اروپا در امور سودان دیروز با رئیس شورای حاکمیتی این کشور دیدار و گفت: این اتحادیه از خارطوم طی دوره انتقالی حمایت می نماید.

دوره انتقالی در سودان 3 سال و 3 ماه است که طی آن، یک دولت مدنی زمام امور کشور را به دست خواهد داشت و قانون اساسی جدید سودان در همین مدت نوشته می گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 348

به "تحولات سودان، برگزاری اولین نشست دولت انتقالی، اعلام زمان مذاکرات صلح با گروه های مسلح" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحولات سودان، برگزاری اولین نشست دولت انتقالی، اعلام زمان مذاکرات صلح با گروه های مسلح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید