تامین امنیت نیروهای آمریکایی در عراق، محور اصلی مذاکرات واشنگتن-بغداد!

به گزارش مجله ستاره، یک کارشناس مسائل خاورمیانه، با اشاره به برگزاری مذاکرات راهبردی میان عراق و آمریکا طی روزهای آینده گفت: تمرکز بغداد و واشنگتن در مذاکرات راهبردی بر بهبود روابط امنیتی و تامین امنیت نیروهای آمریکایی در عراق خواهد بود.

تامین امنیت نیروهای آمریکایی در عراق، محور اصلی مذاکرات واشنگتن-بغداد!

اردشیر پشنگ در گفت وگو با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که با توجه به برگزاری مذاکرات راهبردی بین آمریکا و عراق طی روزهای آینده فکر می کنید محور اصلی این رایزنی ها چه مسائلی خواهد بود؟ گفت: ظاهر امر بر اساس نامه رسمی دولت آمریکا، مذاکرات حول دو مساله تعیین روابط امنیتی و مالی برگزار خواهد شد، اما با توجه به فرایند تحولات در عراق، انتخاب نخست وزیر جدید در این کشور و نیز تداوم تنش ها و برخی حملات پراکنده به پایگاه های آمریکایی مستقر در عراق، به نظر می رسد، موضوع بحث مسائل و همکاری های امنیتی خواهد بود. در همین چارچوب با توجه به برخی مواضع مصطفی الکاظمی و مشاورانش، به نظر می رسد بحث مربوط به خروج نیروهای آمریکایی در اولویت قرار نخواهد گرفت و برعکس موضوع نحوه ارتقای تعامل نیروهای نظامی طرفین و چگونگی تامین امنیت مراکز و نیروهای آمریکایی در عراق است.

کشش الکاظمی به سمت غرب با موضوع واشنگتن، بیشتر از نخست وزیران پیشین در عراق است

وی ادامه داد : در عین حال به نظر می رسد طرفین در خصوص دستیابی به زمانی در میان مدت برای آغاز خروج نیروهای آمریکایی نیز صحبت کنند که این موضوع متاثر از شعارهای انتخاباتی دونالد ترامپ و تلاش برای نشان دادن این موضوع است که او بر سر وعده هایش همچنان پایدار است، اما امکان این موضوع چه از نظر منافع آمریکایی ها و چه دولت عراق در کوتاه مدت بعید است، لذا تمرکز بر بهبود روابط امنیتی و تامین امنیت نیروهای آمریکایی خواهد بود. از سوی دیگر حمایت سیاسی واشنگتن از دولت جدید این کشور بسیار حائز اهمیت است، به نظر می رسد نخست وزیر جدید عراق، هرچند تاکید بر میانه روی در روابط خارجی با بازیگران موثر منطقه ای و فرامنطقه ای دارد، اما عملاً کشش وی به سمت غرب با موضوع واشنگتن کمی بیشتر از نخست وزیران پیشین در عراق است. از سوی دیگر استراتژی فعلی الکاظمی این است که با در پیش دریافت استراتژی موازنه مثبت به نوعی تعادل سازی میان واشنگتن -تهران در راستای کاهش تنش ها را در پیش بگیرد که این موضوع می تواند به افزایش ثبات در این کشور منجر شود.

آمریکا به دنبال ایجاد یک موازنه جدید علیه حضور و نفوذ ایران در عراق است

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه پیشنهاد اولیه برای انجام این مذاکرات از طرف آمریکایی ها ارائه شد به نظر شما اهداف آمریکایی ها از برگزاری این مذاکرات چیست؟ شرح داد: همانطور که اشاره شد آمریکا می خواهد در وهله نخست به تامین امنیت نیروهای خود در عراق دست زند، به هرحال عراق همچنان یکی از پایگاههای مرکزی آمریکا در خاورمیانه به شمار می رود و به رغم برخی وعده های ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی، اما به نظر می رسد این خروج دست کم در این زمان و بازه کوتاه مدت امکان پذیر نیست، لذا آمریکا می خواهد در گام نخست تنشها و حملات به نیروهایش را کم کند و در گام دوم با حمایت های دیپلماتیک و مالی از دولت مرکزی عراق و نیز سوق دادن متحدین منطقه ای اش از جمله عربستان سعودی و برخی دیگر از بازیگران عرب منطقه ای به سوی بسط روابط با بغداد، عملاً یک موازنه جدید علیه حضور و نفوذ ایران در عراق برقرار سازد و از این طریق از وزن یکی از کارت های بازی و ابزار فشار ایران در برابر خود بکاهد.

هنر الکاظمی در این خواهد بود که با کمترین مخالفت ، بیشترین دستاورد را از مذاکرات با آمریکا به دست آورد

پشنگ در واکنش به این موضوع که نخست وزیر عراق حدود یک ماه است که به صورت رسمی مسئولیت در این کشور را برعهده گرفته و با توجه به وجود برخی از حساسیت ها نسبت به وی فکر می کنید تیم مذاکره کننده عراقی در جریان مذاکرات با آمریکایی ها باید چه معذورات و مسائلی را در نظر بگیرد تا با واکنش منفی گروه های سیاسی در عراق روبرو نشوند؟ گفت : در عراق تقریبا هیچ سیاستمداری نمی تواند رضایت همه گروهها و از جمله گروه های اصلی قدرت را بدست بیاورد. اگر کسی هم به سمت جلب رضایت حداکثری پیش برود سرنوشتش محتملاً شبیه عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشین خواهد شد، در نتیجه مصطفی الکاظمی می داند که در پیش دریافت هر استراتژی در قبال عراق، توام با موافقت برخی و مخالفت گروهی دیگر است؛ اما در عین حال قاعدتا الکاظمی بایستی واقعیات قدرت میدانی و سیاسی در داخل عراق را درک کرده و مواضع و مسائلی را در پیش بگیرد که مخالف کمتر و اندک تری بدنبال داشته باشد که این امری بسیار سخت خواهد بود و در حقیقت یک آزمون عملی برای سنجش میزان نبوغ، خلاقیت و توانمندی نخست وزیر این کشور خواهد بود. به هرحال اینک یک دوگانه پررنگ تر موافق و مخالف آمریکا در میان نیروهای سیاسی و نیز شبه نظامی این کشور وجود دارد این دوگانگی و تضاد باعث می شود هر مذاکره ای با آمریکا با حساسیتها و دشواریهای چندی روبرو شود. هنر کاظمی این است با کمترین مخالفت بیشترین دستاورد را از این مذاکرات بدست آورد که باید منتظر شد و دید آیا از عهده آن برخواهد آمد یا خیر؟

با توجه به مسائل امنیتی و مالی، میزان وابستگی و نیاز بغداد به واشنگتن بیشتر از قبل است

این کارشناس مسائل خاورمیه در پاسخ به این سوال که آیا به نظر او در جریان این مذاکرات دو طرف به توافقی برای تعیین کردن زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق خواهند رسید؟ گفت: اگر توافقی هم صورت بپذیرد این توافق برای زمان کوتاه مدت نخواهد بود، همچنین با توجه به استراتژیهای آمریکا و نیز وابستگی نظامی و امنیتی عراق به این کشور به نظر میرسد تا میان مدت نیز همیشه بخشی از نیروهای نظامی آمریکایی در عراق باقی خواهند ماند. موضوع دیگر این است در زمان فعلی و با توجه به مسائل امنیتی و بخصوص مالی و کاهش قیمت نفت، میزان وابستگی و نیاز بغداد به واشنگتن بیشتر از قبل است، از سوی دیگر آمریکا هم نیاز دارد تا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، به نوعی در عراق بطور خاص و در خاورمیانه بطور عام فرایند دیپلماسی در حالتی باشد که از نظر ذهنی و منافع راهبردی و حیاتی این کشور تحت خطر جدی قرار نداشته باشد، این نیاز متقابل باعث میشود که زمینه بیشتری برای دستیابی به یک سلسله توافقات امنیتی، سیاسی و مالی فراهم باشد.

آمریکا،خود و شرکای غربی و عربی اش را آماده می کند تا کمکها و حمایتهای خود را از عراق افزایش دهند

وی در واکنش به این موضوع که آیا آمریکایی ها می توانند در جریان این مذاکرات دولت الکاظمی را متقاعد کنند که در نوع روابط این کشور با ایران تغییراتی را ایجاد کند؟ اظهار کرد: آمریکا از میزان قدرت و نفوذ ایران در عراق به خصوص در شرایط فعلی آگاه است و می داند این نفوذ چند بعدی، عمیق و گسترده است، لذا وجود و حضور ایران در عراق، برای آمریکا یک واقعیت انکار ناپذیر است، اما آمریکایی ها طبیعتاً دنبال آن هستند که با ابزار و روشهای مختلف از میزان نفوذ و اثرگذاری تهران بر بغداد بکاهند. به همین دلیل این مذاکرات آینده با دولت عراق برای آنها بسیار مهم است، یکی از محورهای مذاکرات مالی است، آمریکا چه خود و چه شرکای غربی و عربی اش را آماده می کند تا کمکها و حمایتهای مالی و مالی و خدماتی اش از دولت عراق را افزایش دهد، مانند تامین بخشی از برق عراق توسط عربستان سعودی، یا تلاش برای کاستن از میزان تنش میان بغداد و اربیل و ... . آمریکاییها موفقیت نسبی این مذاکرات چه در بعد امنیتی (تامین امنیت نیروهای نظامی شان در عراق) و مالی (تقویت توان دولت مرکزی عراق) را به نوعی کاهش نفوذ ایران قلمداد می کنند لذا در تلاش هستند تا در مذاکرات پیش رو در چنین راستای گام بردارند اما خود نیز واقفند عبور از این راستا چندان راحت و سریع نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1051

به "تامین امنیت نیروهای آمریکایی در عراق، محور اصلی مذاکرات واشنگتن-بغداد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تامین امنیت نیروهای آمریکایی در عراق، محور اصلی مذاکرات واشنگتن-بغداد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید