آفت ها و فرصت های پیش روی نمایندگان در 2 سال آخر نمایندگی شان

به گزارش مجله ستاره، نماینده شازند درباره آفت ها و فرصت های پیش روی نمایندگان در دو سال باقی مانده به دوره نمایندگی شان گفت: هنگامی که به دو سال آخر مجلس نزدیک می شویم نمایندگان سعی می نمایند یک کار شاخص که عمدتا عمرانی است را معرفی نمایند. آفت سوءاستفاده نمایندگان از موقعیت خود برای رأی آوری، در عین هفت دوره گذشته مجلس وجود داشته و هم اکنون نیز وجود دارد.

آفت ها و فرصت های پیش روی نمایندگان در 2 سال آخر نمایندگی شان

علی ابراهیمی نماینده شازند در گفت وگو با خبرنگاران درباره آفت ها و فرصت های پیش روی نمایندگان مجلس با توجه به دو سال انتهای دوره نمایندگی شان اظهار کرد: مجلس دهم از نظر تنوع سلیقه و توازن افکار سیاسی و فراکسیون ها نسبت به بقیه ادوار مجالس وضعیت بهتری دارد. به عقیده من فضای مجلس دهم نسبتا بهتر است و مواردی که برای تصمیم گیری رنگ و بوی سیاسی دارد، قابل پیش بینی نیست.

ابراهیمی ادامه داد: اما نکته ای که وجود دارد این است که آفت سوءاستفاده نمایندگان از موقعیت خود برای رأی آوری در دوره بعد، در عین هفت دوره گذشته مجلس وجود داشته است و هم اکنون نیز وجود دارد. این وضعیت به سازوکار معیوب و انتخابات اشکال دار مجلس برمی شود. دلیل آن این است که ما در قالب احزاب ورود نمی کنیم. هر شخصی براساس برآوردها، توانمندی ها و رأی پایه ای که برای خودش دارد سعی می نماید به شکلی مردم شهرستان را مجاب کند.

وی اضافه کرد: در صورتی که اگر احزاب بودند انتخابات درون حزبی، اساسنامه و پروتکل داشتند که اعضای حزب مجبور به رعایت آن بودند. وقتی ما به صورت غیرحزبی رفتار می کنیم نمایندگان باید شخصا کوشش نمایند در این صورت، چون ممکن است موفق نشوند و هزینه مادی و معنوی زیادی برای خود و خانواده شان بوجود بیاید تمام کوشش شان را می نمایند که به هر شکلی از موقعیت خود استفاده نمایند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: نتیجتا افراد سعی می نمایند وعده و وعیدهای عمرانی بدهند و به کارهای رفاهی روی بیاورند تا نظرات را جلب نمایند. معنی این وضعیت این است که یک نماینده قبل از اینکه به وظایف اصلی خود بپردازد بخش عمده وقتش را صرف کارهای عمرانی می نماید. هنگامی که به دو سال آخر مجلس نزدیک می شویم نمایندگان سعی می نمایند یک کار شاخص در منطقه شان معرفی نمایند.

نماینده شازند ادامه داد: یک اشکال اساسی که در رفتار مردم نیز وجود دارد این است که وقتی به نماینده ای رأی می دهند معمولا از کارکرد قانونی او گزارش نمی خواهند و بیشتر در راستای امورات اجرایی و رفاهی سوال می نمایند. نتیجتا نماینده نیز برای اینکه پاسخگو باشد سعی می نماید در همان راستا فعالیت کند. این یک تضاد کاملا آشکار بین فلسفه وجودی نماینده و وظیفه تعریف گردیده برای او با آنچه که اکنون دنبال می نمایند، است.

وی راه چاره برون رفت از این آفت را فعال شدن احزاب به صورت مسئولیت پذیر دانست و گفت: ما ادعای دموکراسی داریم اما به اسباب دموکراسی هیچ توجهی نمی کنیم. هنگامی که یک کاندیدا شخصا عمل می نماید اگر ببیند جامعه به سمت اصول گرایی رفته خود را آن گونه معرفی می نماید یا برعکس. در صورتی که اگر احزاب وجود داشته باشند به علت وجود اساسنامه و پروتکل شان این اتفاقات نمی افتد.

ابراهیمی در انتها گفت: البته زمان تبلیغات ما یک هفته محدود است آن هم با استفاده از شعارهایی که هیچ خط کش و چارچوبی ندارد. خوب بود که انتخابات فرصت زیادی برای تبلیغات آن هم به صورت نشست، میتینگ و پرسش و پاسخ بوجود می آورد نه به صورت بنر، شام یا ناهار.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 41

به "آفت ها و فرصت های پیش روی نمایندگان در 2 سال آخر نمایندگی شان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آفت ها و فرصت های پیش روی نمایندگان در 2 سال آخر نمایندگی شان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید