11 جشنواره ژاپن

به گزارش مجله ستاره، ژاپن میزبان بیش از 200000 جشنواره محلی در طول سال است. این جشنواره ها و فستیوال ها گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به توکیو، کیوتو یا سایر شهرهای این کشور می کشانند. جشنواره های ژاپن یکی از بهترین مکان ها برای چشیدن مجموعه ای باورنکردنی از غذاهای بی نظیر و دیدن فرهنگ اصیل این کشور هستند. با شرکت در فستیوال Tokyo Koenji Awa Odori می توانید پایکوبیی هماهنگ از کیمونوپوشان را ببینید، فستیوال فانوس ناکازاکی شما را در فضایی ماورایی غرق کرده و با حضور در جشن Tori no Ichi از گشت و گذار در غرفه های مجذوب کننده لذت ببرید. هیچ فرقی نمی کند که شما کجای ژاپن هستید چرا که در هر نقطه این کشور چیزی برای جشن گرفتن پیدا خواهد شد. در اینجا با 11 جشنواره معروف ژاپن آشنا می شویم.

11 جشنواره ژاپن

آنچه در این مطلب می خوانید

  • معروفترین جشنواره های ژاپن
  • فستیوال برف و یخ ساپورو Sapporo
  • اومیزوتوری Omizutori
  • هانامی Hanami
  • جشنواره گلهای گیلاس | ساکورا ماتسوری Sakura Matsuri
  • گیون ماتسوری Gion Matsuri
  • کاندا ماتسوری Kanda Matsuri
  • تِنجین ماتسوری Tenjin Matsuri
  • آوا اودوری Awa Odori
  • جیدای ماتسوری Jidai Matsuri
  • هاکاتا دونتاکو ماتسوری Hakata Dontaku Matsuri
  • فستیوال شینگو
  • سخن پایانی

معروفترین جشنواره های ژاپن

جشنواره های ژاپن بسیار متنوع هستند و هر یک بخشی از فرهنگ غنی ژاپنی را به نمایش می گذارند. بسیاری از گردشگران تور ژاپن برای شرکت در این فستیوال ها سفر خود به این کشور را هیجان انگیزتر می کنند. برای آشنایی با حال و هوای فستیوال های ژاپن تا سرانجامی مطلب با ما همراه باشید.

فستیوال برف و یخ ساپورو Sapporo

جشنواره برف ساپورو یا به ژاپنی (さっぽろ雪まつり، ساپورو یوکی ماتسوری) هر سال در ماه فوریه به مدت یک هفته در شهر ساپورو، مرکز هوکایدو برگزار می گردد. این فستیوال یکی از محبوب ترین رویدادهای زمستانی در ژاپن است.

شروع جشنواره برف ساپورو به سال 1950 برمی گردد، زمانی که دانش آموزان دبیرستانی چند مجسمه برفی در پارک اودوری ساختند. از آن زمان به بعد ساخت مجسمه های برفی و برف بازی به یکی از بزرگترین جشنواره های ژاپن تبدیل شد و سالانه بیش از دو میلیون بازدید کننده از سراسر دنیا را به خود جذب می کند.

مکان اصلی برگزاری فستیوال ساپورو پارکی به نام Odori است که در مرکز ساپورو به طول 1.5 کیلومتر قرار گرفته. مجسمه های برفی بزرگ معروف جشنواره که برخی از آنها بیش از 25 متر عرض و 15 متر ارتفاع دارند، در آنجا به نمایش گذاشته شده اند.

علاوه بر حدود دوازده مجسمه بزرگ برفی، در پارک Odori بیش از صد مجسمه برفی کوچکتر به نمایش گذاشته می گردد. همچنین این پارک همزمان با جشن ساپورو میزبان چندین کنسرت و رویداد است که بسیاری از آنها از مجسمه ها به عنوان صحنه خود استفاده می کنند.

جشنواره برف و یخ ساپورو در سه مکان برگزار می گردد: سایت Odori، سایت Susukino و سایت Tsu Dome.

اومیزوتوری Omizutori

جشن Omizutori یا به ژاپنی (お水取り) نامی است که معمولاً برای Shunie استفاده می گردد، اومیزوتوری مجموعه ای از رویدادها است که سالانه از 1 تا 14 مارس در معبد تودایجی برگزار می گردد. این مجموعه از آیین های توبه بیش از 1250 سال است که هر ساله برگزار شده و به عنوان یکی از قدیمی ترین جشنواره های ژاپن در زمینه آیین بودایی شناخته می گردد.

Omizutori در سالن Nigatsudo، معبد فرعی Todaiji، که در فاصله کمی از سالن اصلی معبد در شیب تپه واقع شده است، اجرا می گردد. نیگاتسودو در لغت به معنای سالن ماه دوم است که به دومین ماه از تقویم قمری، زمانی که اومیزوتوری برگزار شده است، اشاره دارد. ماه دوم تقویم قمری تقریباً با ماه مارس تقویم شمسی مطابقت دارد.

در میان بسیاری از رویدادهای مختلف که در طول جشن اومیتزوری برگزار می گردد، Otaimatsu مشهورترین و تماشای ترین آن است. دقیقاً پس از غروب آفتاب در هر شب از اول تا چهاردهم مارس، مشعل های غول پیکر به طول بین شش تا هشت متر به بالکن نیگاتسودو برده می شوند و روی جمعیت نگه داشته می شوند. به گفته ژاپنی ها آتش های سوزان که از بالکن می بارد، سالی امن را برای تماشاگران به ارمغان می آورد.

مقدار مشعل ها و مدت زمان Otaimatsu در روزهای مختلف فرق دارد. در بیشتر روزها، ده مشعل با مقدار میانه یکی پس از دیگری به بالکن آورده می گردد و در سراسر بالکن حمل می گردد، و کل مراسم حدود بیست دقیقه طول می کشد، بازدیدکنندگان در حیاط ، زیر سالن چوبی معبد می توانند این مراسم زیبا را نظاره کنند.

بیشتر بخوانید: جاذبه های گردشگری شهر هاکونه ژاپن

هانامی Hanami

جشنواره هانامی اغلب با اشاره به شکوفه های گیلاس، رسم سنتی ژاپنی ست که جهت لذت بردن از گل تعریف می گردد. این فستیوال از اواخر ماه مارس شروع می گردد و تا اوایل اردیبهشت ادامه می یابد، زمانی که شکوفه های گیلاس - ساکورا و همچنین درختان آلو - اوم در سراسر کشور شکوفا می شوند دقیقا زمانی ایده آل برای جشن گرفتن هانامی است. در واقع، زمان دقیق برگزاری هانامی معین نیست و هر ساله مطابق با بازگشایی شکوفه ها پیش بینی می گردد.

به جرات می توان گفت که هانامی از معروفترین جشنواره های ژاپن به شمار می رود. مفهوم هانامی قرن هاست که جایگاهی ویژه در سنت دارد. قدمت این جشن به دوره نارا (710-794) می رسد. این سنت دیرینه نماد استقبال از بهار و قدردانی و تحسین زیبایی های طبیعی است.

در قرون گذشته، درک و باور عمیقی وجود داشت که خدایان مانند خدای کوه و خدای مزارع برنج در درختان ساکورا گنجانده شده اند. به طور سنتی، کشاورزان برای افزایش برداشت خود در نزد شکوفه های گیلاس دعا می کردند. با گذشت زمان، این مفهوم تکامل یافت و تغییر کرد و زیبایی درختان ساکورا به جایگاه کنونی خود رسید. بسیاری از هنرمندان و شاعران از شکوفه های گیلاس صورتی برای خلق آثار هنری خود الهام گرفته اند.

جشنواره گلهای گیلاس | ساکورا ماتسوری Sakura Matsuri

جشنواره شکوفه های گیلاس جشن زیبایی طبیعت در سراسر ژاپن است که ژاپنی ها را برای غذا، نوشیدنی، پایکوبی و شادی و دوستی با یکدیگر دور یکدیگر جمع می کند. از آنجایی که درختان شکوفه گیلاس برای مدت زمان بسیار کوتاهی شکوفا می گردد والبته دوره شکوفه دادن درختان سال به سال با توجه به تفاوت آب و هوا متغیر است، جشنواره ها در هر نقطه از ژاپن بین ماه های ژانویه تا ژوئن، بسته به هر منطقه، برگزار می گردد.

با این حال می توان گفت که فستیوال گلهای گیلاس به عنوان یکی از شادترین جشنواره های ژاپن در بیشتر منطقه ها بین مارس و آوریل برگزار خواهند شد. در این جشن بیش از 200 گونه مختلف از درختان شکوفه گیلاس در ژاپن با تعداد زیادی گل زیبای سفید تا صورتی نمای پارک های ژاپن را به صحنه ای رویایی تبدیل می کنند.

هر چند که جشنواره شکوفه های گیلاس در حال حاضر جز جدایی ناپذیر فرهنگ ژاپن با شمار می رود اما نکته جالب اینجاست که مرکز شکوفه های گیلاس به هیچ یک از شهرهای ژاپن اختصاص ندارد! بلکه این شهر Macon، در جورجیا، ایالات متحده، است که با حدود 300000 درخت ساکورا با افتخار این عنوان را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: جنگل بامبو در ژاپن + جاذبه ها + تصاویر

گیون ماتسوری Gion Matsuri

گیون ماتسوری祇園祭 یا همان فستیوال معبد یاساکا، از مشهورترین جشنواره های ژاپن است. این فستیوال تمام روزهای ماه جولای را به خود اختصاص می دهد. در طول گیون مانسوری رویدادهای مختلف زیادیرخ می دهد، اما راهپیمایی بزرگ شناورها (Yamaboko Junko) در 17 جولای بسیار تماشای است. علاوه بر این شب های جشن قبل از راهپیمایی (یویاما) نیز لحظاتی شاد را برای بازدیدکنندگان رقم می زند.

نکته بسیار مهم اینکه از سال 2014، دومین دسته از شناورها پس از 48 سال وقفه در 24 جولای دوباره به صحنه آمده و گیون ماتسوری را به دوران اوج خود رساندند. راهپیمایی دوم که انجام می گردد دارای شناورهای کمتر و کوچکتری نسبت به 17 جولای هستند.

یکی از دلایل اصلی چشمگیر بودن فستیوال Gion Matsuri، عظمت وسیله ای به نام هوکوها است که تا 25 متر ارتفاع دارند، وزن آنها به 12 تن می رسد و روی چرخ هایی به بزرگی انسان کشیده می شوند. هر دو وسیله یاما و هوکو به طرز استادانه ای تزئین شده و تم های منحصر به فردی را نشان می دهند. راهپیمایی 17 ژوئیه دارای 23 یاما و هوکو است بسیار چشمگیر است در حالی که راهپیمایی 24 جولای شامل ده یاما و هوکو کوچکتر می باشد.

کاندا ماتسوری Kanda Matsuri

کاندا ماتسوری که در اواسط ماه مه برگزار می گردد، همراه با سنو ماتسوری و فوکاگاوا ماتسوری یکی از سه جشنواره معروف توکیو است. مراسم فستیوال به عنوان یکی از خاص ترین جشنواره های ژاپن فقط در سال های فرد برگزار می گردد، در حالی که یک جشنواره سایه به عنوان نسخه ناکامل یا ساده تر در سال های زوج و با بازدیدکنندگان کمتر برگزار می شوند.

جشنواره کاندا متشکل از رویدادهای متعددی است که در طول یک هفته برگزار می گردد، اما رویداد اصلی معمولاً در آخر هفته نزدیک به 15 می اتفاق می افتد. نکات برجسته این رویداد راهپیمایی یک روزه در مرکز توکیو است که همزمانبا رژه ای تماشای اجرا می گردد.

این جشنواره در دوره ادو (1603-1867) هنگامی که شوگان توکوگاوا از ادو (توکیو کنونی) بر کشور حکومت کرد شروع شد. کاندا ماتسوری در ابتدابه عنوان نمایشی از رفاه تحت رژیم تازه جشن گرفته شد. سپس، این جشنواره و سانو ماتسوری تنها دو جشنواره ای بودند که اجازه عبور از محوطه قلعه ادو را داشتند. هر دو در ابتدا سالانه برگزار می شدند، اما پس از اینکه رقابت بین این دو بسیار شدید شد، در نهایت دستور داده شد که فقط در سال های متناوب برگزار شوند.

بیشتر بخوانید: با برترین شهر بازی های ژاپن آشنا شوید

تِنجین ماتسوری Tenjin Matsuri

جشنواره تنجین (天神祭، تنجین ماتسوری) اوساکا به عنوان یکی از برترین جشنواره های ژاپن شناخته می گردد. این جشنواره از قرن دهم شروع شد و امروز نیز در 24 و 25 جولای هر سال برگزار می گردد. جشن های اصلی در دومین روز جشنواره یعنی 25 جولای، شامل راهپیمایی زمینی و راهپیمایی رودخانه ای همراه با آتش بازی انجام می گردد.

تنجین ماتسوری جشنواره متعلق به معبد تنمانگو است و به خدای اصلی آن Sugawara Michizane، به عنوان خدای دانش تعلق دارد. این جشنواره در ابتدا همراه با رژه در شهر اوساکا شروع می گردد و با جشن های مختلف ادامه پیدا کرده و راهپیمانان مجددا به معبد برمی گردند. قسمتی از جشن نیز به راهپیمایی با قایق در رودخانه تعلق دارد.

بازدیدکنندگان در طول برگزاری جشن از تماشا ژاپنی ها در لباس سنتی و اجرای پایکوبی های اصیل لدت می برند. نقطه اوج جشنواره از ساعت 15:30 در روز دوم (25 ژوئیه) شروع می گردد، در این بخش درامزهای کلاه قرمزی، رژه کنندگان را از معبد تنمانگو در خیابان های اوزاکا همراهی می کنند. صفوف طولانی شامل شخصیت های لباس پوشیده از جمله ساروتاهیکو، فرشتگان پوزه دراز سوار بر اسب، شناور تشریفاتی همراه با موسیقی جشنواره و پایکوبیندگان شیر می شوند.

آوا اودوری Awa Odori

آوا اودوری توکوشیما (阿波おどり) مشهورترین جشنواره پایکوبی ژاپن است که در طول فصل اوبون در اواسط ماه اوت در سراسر ژاپن برگزار می گردد. آوا نام قبلی استان توکوشیما و اودوری به معنای پایکوبی است.

از 12 تا 15 آگوست، هزاران نفر شامل تماشاگران و پایکوبیندگان به توکوشیما می آیند تا این پایکوبی تماشایی را نظاره کنند. ریشه آوا اودوری به 400 سال قبل بازمی گردد. این نام مستعار از شعر یک آهنگ پایکوبی رایج می آید: احمق ها می پایکوبیند و احمق ها تماشا می کنند، اگر هر دو احمق هستند، شما هم می توانید بپایکوبیید.

اگرچه بیشتر از رویدادهای جشن در طول روز اتفاق می افتن اما قسمت اصلی جشن عصرها بین ساعت 18:00 تا 22:00 برگزار می گردد، در این زمان گروه هایی از پایکوبیندگان به نام رن در خیابان های بسته شده مرکز شهر توکوشیما اجرا می کنند. این پایکوبیندگان آماتورهایی که فقط چند روز قبل از این رویداد جمع شده اند تا کهنه سربازانی که در تمام طول سال تمرین می کنند را شامل می شوند. رن ها از توکوشیما و سایر نقاط ژاپن و حتی کشورهای دیگر خود را به توکوشیما می رسانند. از رو آوا دوری را جز شادترین جشنواره های ژاپن می دانند.

بیشتر بخوانید:جشن شکوفه های گیلاس در ژاپن

جیدای ماتسوری Jidai Matsuri

جیدای ماتسوری時代祭) ) جشنواره ای است که هر ساله در 22 اکتبر، سالگرد تأسیس کیوتو در این شهر برگزار می گردد. فستیوال به عنوان یکی از جشن های سنتی ژاپن شامل یک رژه بزرگ است که از کاخ امپراتوری تا معبد هیان ادامه دارد. جیدای ماتسوری ژاپنی برای جشنواره اعصار است و شرکت کنندگان لباس هایی از تمام دوره های تاریخ ژاپن و همچنین شخصیت های مشهور تاریخی را بر تن می کنند. در این جشن حدود 2000 شرکت کننده وجود دارد و تماشای کل راهپیمایی دو ساعت طول می کشد.

جشنواره جیدای ماتسوری از طریق هیان Shrine برگزار می گردد این دو فستیوال و زیارتگاه در سال 1895 برای بزرگداشت تاریخ و فرهنگ کیوتو تأسیس شدند. چند سال قبل از آن یعنی در سال 1868، مرکز پس از بیش از هزار سال از شهر کیوتو به توکیو منتقل شد. جیدای ماتسوری علیرغم تاریخچه کوتاه خود به عنوان یکی از جشنواره های معروف ژاپن شناخته می گردد.

لباس ها و شخصیت های تاریخی که در این رژه نمایش داده می شوند، تقریباً 1100 سال از تاریخ ژاپن پوشش می دهند. تاریخی که در طی آن شهر کیوتو مرکز ملی ژاپن بود. این راهپیمایی به دوره های تاریخی موضوعات فرهنگی تقسیم می گردد که حدود بیست مورد از آن ها همچنان در ژاپن وجود دارند. این رژه با شخصیت هایی از بازسازی میجی در سال 1868 شروع می گردد و سپس به ترتیب زمانی معکوس تا شروع دوره هیان (710-1185) ادامه می یابد.

هاکاتا دونتاکو ماتسوری Hakata Dontaku Matsuri

جشنواره دونتاکو که هر سال در 3 و 4 می در فوکوکا برگزار می گردد، یکی از پربازدیدترین جشنواره های ژاپن است و گفته می گردد که محبوب ترین جشنواره در تعطیلات هفته طلایی نیز می باشد. در طول دو روز پایکوبی و راهپیمایی، حدود 2 میلیون نفر شرکت کنندگان را تشویق می کنند.

نام این جشنواره از کلمه هلندی Zontag - به معنی یکشنبه - گرفته شده است. برگزاری فستیوال هاکاتا دونتاکو ماتسوری به سال 1179 برمی گردد، این جشن در ابتدا به عنوان جشن سال نو چینی شناخته می شد. در شروع دوره میجی (برگشت ژاپن به دنیا پس از انزوای دوره ادو) برگزاری جشنواره به دلیل بالا بودن هزینه ممنوع اعلام شد اما پس از مدت ها از طریق شهروندان فوکوئوکا با نام تازه - جشنواره دونتاکو - مجددا برگزار گشت.

فستیوال شامل تیم هایی از پایکوبیندگان در لباس های عجیب و غریب و همچنین شناورهای تزئین شده به نام هانا جیدوشا (ماشین های گل) می گردد.

بیشتر بخوانید: معرفی سوغات ژاپن

فستیوال شینگو

شینگو روستایی زیبا در استان آئوموری ژاپن است که به گفته برخی از تاریخ شناسان آرامگاه حضرت مسیح را در آن واقع شده است. به همین مناسبت در این روستا هر ساله در ماه ژوئن یکی از معروفترین جشنواره های ژاپن برگزار می گردد. در طی این فستیوال افراد کیمونو پوشیده و با رفتن به اطراف قبرهای درگذشتگان به اجرای پایکوبی و آواز محلی می پردازند. این فستیوال از سال 1964 به مناسبت تسکین روح مسیح برگزار می گردد.

هرساله صدها گردشگر برای تماشا این مراسم مجذوب کننده به شهر شینگو ژاپن سفر می کنند.

سخن پایانی

شما در هر کجای ژاپن که باشید محال است که به یکی از فستیوال ها یا جشن های محلی این کشور برنخورید. مردم این کشور هر بهانه کوچک را به جشنی بزرگ تبدیل می کنند. در این مطلب به یازده تا از معروفترین جشنواره های ژاپن و داستان هر یک آشنا شدیم. در سرانجام شما می توانید جهت خرید تور ژاپن و حضور در جشن های محلی این کشور با همکاران ما در واحد تورهای خارجی در ارتباط باشید.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ژاپن از خبرنگاران کلیک کنید.

خرید تور ژاپنمنبع: ستاره ونک
انتشار: 29 شهریور 1402 بروزرسانی: 29 شهریور 1402 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2284

به "11 جشنواره ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 جشنواره ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید