چرا در روز های گرم کم اشتها می شویم؟

به گزارش مجله ستاره، مطالعه ای در سال 2021 در چین دریافت هر یک درجه سانتیگراد افزایش دما می تواند مقدار غذاخوردن را تا 0.11 درصد کاهش دهد. هر چند این مطالعه بیشتر متمرکز بر رفتار های مشتری بوده تا سازوکار های بیولوژیکی، اما کارشناسان می گویند اینکه افراد در هوای گرم اشتهای خود را از دست می دهند، یک توجیه علمی دارد و طبیعی است وقتی گرمتان است کمتر گرسنه شوید.

چرا در روز های گرم کم اشتها می شویم؟

به گزارش ایرنا، وقتی در محیطی گرم هستیم، کم اشت ها می شویم و کالری کمتری می خوریم و این شیوه ای برای خنک کردن بدن است. علاوه بر دما فاکتور های زیادی می توانند بر اشتها اثر بگذارند، اما قطعاً در اندازه کالری که افراد در هوای گرم و سرد مصرف می نمایند، تفاوت های آشکاری وجود دارد.

ما در هوای گرم تر کالری کمتری می خوریم؛ زیرا خوردن کالری های بیشتر در واقع ایجاد گرما نموده و حرارت بدن را بالاتر می برد. به اندازه گرمایی که در اثر هضم غذای خورده شده فراوری می گردد، خاصیت گرمازایی غذا می گویند. غذا های پُرپروتئین بیشترین خاصیت گرمازایی را دارند، بنابراین چیز هایی مثل مرغ و گوشت و تخم مرغ و حبوبات و غذا های دریایی می توانند به محض آغاز گوارش در بدن، شما را گرم نمایند.

البته قرار نیست این مواد غذایی را حذف کنید؛ اما باید بدانید که این جور غذا ها دمای بدنتان را بالا می برند.

بی اشت هایی یکی از علائم سکته گرمایی نیز می باشد که ممکن است با تب بالا، نبض تند، تهوع و سرگیجه همراه باشد. پس در روز هایی که دمای هوا همچنان روبه افزایش است و به اندازه خطرناکی می رسد خیلی مهم است که بدانید بیشتر چه غذا هایی بخورید تا سالم بمانید و در ضمنً بدنتان خوب هیدراته گردد.

در روز های گرم چه بخورید تا خنک بمانید

وقتی در روز های بسیار گرم سال هستید و می خواهید برای خرید مواد غذایی به فروشگاه بروید، بهتر است به ویژگی های چیز هایی که می خرید از جهت گرمازا بودن در بدن و یاری به آبرسانی به بدن دقت کنید.

عرق کردن شیوهٔ بدن برای خنک کردن شماست، اما اگر زیاد عرق کنید بدون اینکه مایعات ازدست رفته به واسطه تعریق را جبران نمایید، به احتمال زیاد بدنتان دهیدراته خواهد شد که متعاقباً می تواند موجب گرمازدگی، تشکیل سنگ کلیه و دیگر مسائل در سلامتی گردد.

چیز هایی مثل خربزه و طالبی و هندوانه، انواع توت، کاهو، کرفس، گوجه فرنگی، خیار و ماست بسیار هیدراته نماینده اند، چون می توانند 20 تا 30 درصد از احتیاج روزانه ما به مایعات را تأمین نمایند و می توانیم با بیشتر مصرف کردن میوه ها و سبزی های آبدار به هیدراسیون بدنمان یاری کنیم.

نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب و دیگر مایعات می تواند در روز های بسیار گرم تابستان بدن را آبرسانی کند. البته این یک قانون کلی نیست و احتیاج بدن هر کسی به آب فرق دارد. احتیاج بدن هر کسی به آب به چند عامل بستگی دارد مثل اندازه فعالیت بدنی، سن و مدت زمانی که بیرون سپری می نماید.

به طورکلی بیشتر افراد به چیزی بین دو تا دو و نیم لیتر آب طی روز احتیاج دارند.

ورزشکاران یا افرادی که تمام طول روز بیرون و در گرما هستند شاید بهتر باشد نوشیدنی های ورزشی را نیز جزو مایعات مصرفی خود نمایند تا الکترولیت های ازدست رفته بدنشان به واسطه عرق، جایگزین گردد. اما برای بیشتر افراد تا زمانی که به وسیله غذا هایی که می خورند، املاح بدنشان تأمین می گردد، همان آب کافی است.

در روز های گرم چه چیز هایی بهتر است نخورید؟

شاید به نظر برسد خوردن چیز های منجمد برترین انتخاب برای روز های داغ تابستانی است؛ اما این جور خوردنی ها در واقع در بلندمدت به شما بیشتر احساس گرما می دهند. وقتی نوشیدنی خیلی سرد می نوشید یا بستنی یخی می خورید شاید فوراً احساس خنکی کنید؛ اما اگر همان چیزی که خوردید کالری زیادی داشته باشد (که حتماً هم دارد)، بدنتان باید آن را گوارش کند و در نتیجه فرایند گرمازایی آن در بدنتان آغاز می گردد؛ بنابراین بعد از چند دقیقه دمای بدنتان بالا رفته و گرمتان می گردد و دیگر اثری از خنکی احساس نخواهید کرد.

غذا هایی که برای گوارش به انرژی بیشتری احتیاج دارند، مثلاً پروتئین ها و فیبرها، حین گوارش بدنتان را گرم می نمایند. اما حذف این غذا ها مطمئناً راهکار درستی نیست، خصوصاً برای خانم های باردار و شیرده یا کسانی که به هر علتی تغذیه کافی برایشان خیلی مهم است. در عوض توصیه می کنیم روی غذا های هیدراته نماینده بیشتر تمرکز کنید تا هم بدنتان خنک بماند و هم سالم.

در روز های گرم تابستان، داشتن یک رژیم غذایی متنوع همچنان مهم است و شما باید مطمئن شوید که هیچ یک از دسته های غذایی را حذف نمی کنید.

اگر فکر می کنید این معده شماست که اشتهایتان را کنترل می نماید اشتباه می کنید؛ اشتهای شما به وسیله مغزتان کنترل می گردد. در واقع اشتهای شما به وسیله هیپوتالاموس مغزتان تنظیم می گردد که مرکز اشتها در مغز است. هیپوتالاموس تنظیم نمایندهٔ سیری تان نیز هست؛ یعنی تصمیم می گیرد که شما سیر شده اید یا نه.

بدن انسان هوش و درک بسیار بالایی دارد و می تواند بر اساس شرایط تصمیم بگیرد که به چه چیز هایی اولویت بدهد و طبق همان عمل نماید. در تابستان همان طور که گفتیم گرمای زیاد هوا، بدنتان را دهیدراته می نماید؛ چون بدن کوشش می نماید با عرق کردن شما را خنک نگه دارد.

به گزارش وب گاه تبیان، کاهش اشتها در روز های گرم تابستان، شیوهٔ بدنتان است تا به شما بگوید به چه چیز هایی بیشتر احتیاج دارد. پس به جای اینکه چیزی را که میلی به آن ندارید بخورید، به بدنتان گوش دهید و به سمت چیزی بروید که میلتان به آن می کشد. کاهش اشتها به علت گرمای هوا، پدیده ای طبیعی و موقتی است. وقتی هوا سرد بگردد هم طبیعتاً به غذا های گرم تر و بیشتری میل خواهید داشت.

منبع: فرارو
انتشار: 13 شهریور 1402 بروزرسانی: 13 شهریور 1402 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2279

به "چرا در روز های گرم کم اشتها می شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا در روز های گرم کم اشتها می شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید